Geoffroy Chapelle: Het nieuwe jong volwassen

by Knopskaya

Geoffroy Chapelle, uw recensent geeft toe: het was een nieuwe naam. In plaats van hier en nu onder de kast te kruipen van schaamte, is dit dus het moment bij uitstek om hem even op de kaart te zetten. De keuze om deze jonge pianist een podiumplaats te geven in de Young Masters concertreeks, was duidelijk een van de betere.

Chapelle speelde zijn eerste solo recital toen hij 15 jaar oud was, waarna hij overal in  Europa en zelfs in de VS werd gevraagd. Hij was eerste laureaat van de tweede editie van de Steinway Piano competitie en volgde masterclasses bij gekende namen. Momenteel werkt hij zijn Bachelor-studies af aan de Manhattan school of Music.

Het publiek kreeg een jongeman te zien die de stukken vlot en to the point aankondigde, waarna hij ze op dezelfde manier speelde. Geen overdreven lyriek, maar speels doorvoeld. Het programma waarvoor hij koos, legde de nadruk op nuancering. Het leek een beetje op een tijdreis die zich situeerde tussen het classisisme en de romantiek.

Zo begon hij met de Sonata nr. 60 in C van Joseph Haydn (1732-1809). Dit stuk schreef Haydn nadat hij in Engeland de eerste versie van de pianoforte met pedalen ontdekte. Het stuk stond volledig in functie van deze nieuwe evolutie en is bijgevolg belangrijk voor de verdere evolutie van de klaviermuziek tijdens de romantiek. En net die pre-romantische elementen liet Chapelle het publiek ook ontdekken.

In aansluiting speelde hij de Klavierstücke opus 118 van Johannes Brahms (1833-1897). Aan het einde van zijn leven componeerde Brahms korte stukken die heel hevig kunnen binnenkomen gezien ze zo passioneel werden geschreven. Toch, Chapelle brengt ze op zo’n manier dat de lyriek in de zachtheid ligt; vuur dat brandt als een mooie avondzon. Hier werd de maturiteit van de pianist overduidelijk. Brahms klonk zelden zo oprecht.

De Nocturne nr. 20 van Frédéric Chopin (1810-1849) en de Danseuses de Delphes – Collines d’Anacapri uit het eerste boek met preludes van Claude Debussy(1862-1918) gaven  dan weer een indruk van de dromerige en impressionistische atmosfeer van de Franse romantiek.

De conclusie van dit concert is overduidelijk. Deze artiest willen we verder volgen; in de zaal en op CD.

Ad Valvas

De Middagconcerten en Young Masters zijn mediapartner van Cultuurpakt. Het volledige nieuwe programma 2019-2020 kunt u vinden op http://www.middagconcerten.be

Vrijdag 9 augustus speelt het Desguin Kwartet werken van Beethoven, Schubert en Lekeu. Wolfram Van Mechelen en Ludovic Bataillie – violen, Rhea Vanhellemont, altviool, Pieter-Jan De Smet – cello.

 

Misschien houdt u ook van: