Georgijs Osokins – Ongedwongen Dynamisch

Openingsconcert Brussels Chopin Days

by Knopskaya

Foto© Yoshie Kuwayama – Motion in Silence

De Letse pianist Georgijs Osokins was publieksfavoriet toen hij laureaat werd van de Internationale F. Chopin Piano Competition. Critici waren behoorlijk in de war van zijn talent en noemden hem zo exceptioneel als hij onvoorspelbaar is. Toen hij meer en meer prijzen won begonnen de concertuitnodigingen dan ook vlot binnen te lopen – Tokyo, Zwitserland, USA, Canada, Engeland. Hij speelde zowat overal ter wereld intussen. Het was dan ook een concert om naar uit te kijken voor het publiek van de Brussels Chopin Days op 16 september in het Brusselse Conservatorium.

Zowel voor als na de pauze begon het openingsconcert van dit seizoen met een nocturne, opus 62 nr. 1 en opus 27 nr. 2. Wat daarbij opvalt is dat Osokins speelt vanuit een zekere rust en energie tegelijkertijd. Lieflijk, secuur, liefdevol vloeien de nocturnes. Een beetje als een spel van muziek met zachtheid beroeren. Een mooi spel hoe te zien ook, hoe hij daar zit op zijn eigen Fazioli pianobank die een klein beetje lager staat dan van toepassing. Alles zit hem bij Osokin in de kleine veranderingen. Dat werd duidelijk terwijl hij de rest van zijn kunnen liet horen.

Die ingetogen energie kwam steeds meer en meer tot uiting tijdens de Piano Sonata nr. 3 opus 58 in vier delen. Men voelde hoe hij eigenlijk over veel meer vuur beschikt dan hij ineens loslaat. Hij weet alles perfect te verdelen zodat alles op zijn plaats valt, alsof hij een over een soort van muzikale meetlat beschikt. Zo voegde hij ook net dat beetje extra rust toe tijdens het Largo, waardoor de Finale met glans het geheel kon afronden. Nuance is voor deze pianist alles. Daar moet men hem ook zoeken. Genieten van finesse met die extra touch.

De twaalf Etudes opus 25 getuigden dan weer van speelsheid en vernuftige virtuositeit, een spel waarin ieder van de twaalf stukjes weer een eigen stukje identiteit kregen door dat beetje extra touch in die of die richting. Het leek wel alsof hij ieder stukje net dat beetje persoonlijker wil bijwerken terwijl hij de energie opbouwt. Als toegift liet hij uiteindelijk alles los wat hij een heel concert zo bewust had afgewogen en opgespaard.

Met Artistiek Directeur Matthieu Idmtal. Foto© Yoshie Kuwayama – Motion in Silence

 

Het volgende concert van de Brussels Chopin Days gaat door in Het Koninklijk Conservatorium Brussel op 12 november 2022 en verwelkomt Lukas Geniušas.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord