Het Lavyn ensemble op het Pulcheria concert in Leuven

by Knopskaya

Tekst: Wilfried Westerlinck

Bijna elke zondag  verzamelen zich muziekliefhebbers om een uurtje door te brengen in de Kapel van het Holland College in Leuven voor het beluisteren van veelal jonge solisten en ensembles. Soms is het een erg klassiek programma, soms  kan je er luisteren naar een meer gedurfd met onverwachte inhoud.
Ditmaal kwam het Lavyn ensemble met een heel eigenzinnig maar toch zo boeiend middagconcertje, waarin je geslingerd werd tussen middeleeuwse muziek tot aan deze van de laatste jaren.
Het ensemble bestaat uit Melanie Gruwez, viool en  Yunah Proost. De ene woont en werkt in Londen, de ander heeft in Bern haar thuis gevonden. Toch vinden ze elkaar muzikaal op het podium in een merkwaardig artistieke project dat ze samen bedachten en presenteerden.
Van de in Dresden geboren barokcomponist Johann Paul Von Westhoff speelden ze de ‘Imitazione delle Campane’, een harmonisch rustig voortkabbelende compositie, waarin een klokkenspel  nagebootst wordt en waar plots toch al even de Tintinnabuli opvatting van Arvo Pärt in ons achterhoofd  opdook.  Aansluitend maar toch wel erg contrasterend waren  vier van de  ‘24 duos’ die Jorg Widmann schreef. Deze avant-garde componist studeerde bij Hans Werner Henze en Wolgang Rihm en gaf jarenlang compositieles in Freiburg.  Zijn muziek is experimenteel met gebruikmaking van het serialisme.  Zo ook in deze miniaturen die soms wel erg kort zijn en aansluiting vinden bij de atmosfeer van Webern. Het was duidelijk dat de twee solisten zich hierin thuis voelden en deze muziek dan ook ten volle tot haar recht liet komen.  Van de 12de eeuwse mystica Hildegard von Bingen volgde dan ‘ Karitas Habundat’, een ontheemd  brok muziek vol melismen, gebaseerd op de antifoon ‘Spiritus sanctus vivificans’ in een erg overtuigende vertolking van het Lavyn Duo.
Tijd om ieder een solostuk te brengen. Yunah Proost etaleerde haar kunnen met de  grootse  Sonate voor cello solo op28 van Ysaÿe, waarna Melanie Gruwez met duidelijk inzicht in de muziekstructuur een heldere lezing gaf van de afsluitende Passacaglia uit  de
Rozenkranz  Sonaten ’ voor  vioolsolo van Heinrich Von Biber.
Na deze solo-doortocht van ieder van hen grepen de dames terug naar de Duo’s van Jorg Widmann: een grotere tegenstelling was moeilijk denkbaar.  Als afsluiter kwam er muziek uit Letland. Als zoon van een predikant zit in de muziek van Peteris Vasks (1946) dikwijls ook een religieuze ondertoon, waardoor hij aansluit bij deze van Pärt, Gorecki en andere Baltische componisten waarvan het kenmerk de nieuwe eenvoud  samen met een uitgepuurd natuurgevoel is. Zo ook  in ‘Castillo Interior’ uit 2014 –  dat op zoek gaat naar de innerlijke ziel en ook een hulde wilt zijn aan de H. Teresia van Avilla.
De twee solisten van het  Lavyn ensemble kregen een uitbundig applaus van een erg dankbaar publiek, dat het ganse concert geboeid bleef luisteren. Ongetwijfeld doordat het programma zo divers en verfrissend samengesteld was !

Pulcheria concert van 03 maart 2024 –  Leuven  met werk van J.P. Von Westhoff, J. Widmann, H. Von Bingen , E. Ysaÿe, H. Von Biber en P. Vasks.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord