De derde finale avond van de Koningin Elisabeth Wedstrijd 2019 viool ging weer net dat stapje hoger. Indien hier een regisseur achter schuilt, zou hij de grootste felicitaties verdienen. Nog even en het publiek zit met de lip op het podium geplakt, snakkend naar adem.
De Japanse finalist Seiji Okamoto (1994), die vanavond de spits af mocht bijten, werd reeds meermaals als favoriet in de media vermeld. Men kon duidelijk merken waarom. De jongeman heeft een verschijning die zeer eervol en matuur overkomt, zo is ook zijn speelstijl. Tijdens Fidl opus 99, het opgelegde stuk van de Finse componist Kimmo Hakola, liet hij het publiek kennismaken met de volle klanken die de rest van zijn passage in deze finale zouden kleuren. Hij genoot trouwens zelf enorm van het geheel. Hij liet zich vooral de percussie welgevallen, als een soldaat die trots in mars loopt.
Het Concerto in d opus 47 van Jean Sibelius mochten we gisteren reeds savoureren van de snaar van de Koreaanse finaliste Ji Won Song. Ondanks haar zeer puike prestatie, merkten we toch een duidelijk verschil. De klanken van Okamoto zijn voller en volwassener. Akkoord, er waren een aantal kleine intonatiefoutjes. Vermoedelijk waren ze niet echt doorslaggevend negatief. Het geheel overwon, de lucht stond stil cfr. een Hongaars gezegde. Deze kandidaat blijkt terecht een fanclub violisten achter zich te hebben.
De tweede finaliste van de avond, de in Roemenië geboren Duitse Ioana Cristina Goicea (1992), gaf dan weer een lyrische inslag aan het geheel. Voor het eerst hoorden we een Fidl met een duidelijke identiteit, passioneel en karaktervol, zingende snaren.
Goicea ziet er ook helemaal geen meisje meer uit, maar is een bloem van een gepassioneerde vrouw. Het verwondert dan ook niet dat zij masterclasses volgde bij meesters als Michel Béroff en Gabor Takács-Nagy en dat ze voor Shostakovich, Concerto nr. 1 in a opus 77, ging als gekozen compositie. Het mag allemaal wat sneller en doorleefder voor haar. Tijdens het scherzo was ze gecontroleerd opzwepend, tijdens de passacaglia kreeg ze het publiek stil. Velen sloten de ogen. Ze was de eerste die een staande ovatie kreeg, deze finale.
De kans is dan ook zeer groot dat we top drie materiaal te zien kregen vanavond. Het wordt dus meer dan spannend naar morgen, wanneer één van de topfavorieten, de Hongaarse Júlia Pusker het Concerto in D opus 61 van Ludwig van Beethoven zal brengen. Zit u ook reeds met beiden knieën op een omgekeerde stoel?
PS: Het is niet onze schuld dat ze dit jaar zo goed zijn.
Foto Seiji Okamoto: YouTube
Foto Ioana Cristina Goicea: ©The Violin Channel
Begeleiding: Belgian National Orchestra o.l.v. Hugh Wolff
Meer info: http://www.canvas.be