Lera Auerbach en Franz Schubert ontmoeten mekaar in breekbaarheid en woede

by Knopskaya

Op het moment dat het allemaal wat moeilijker begon te gaan met de pandemie, lieten de Antwerpse Middagconcerten de moed niet hangen en verwelkomden een volle zaal dappere mensen die met veel plezier hun covid-certificaat bovenhaalden om naar het concert te komen kijken en luisteren van violiste Jolente De Maeyer en pianist Nikolaas Kende. Het werd een geslaagd huwelijk tussen breekbaar gevoelige componisten uit heden en verleden, Lera Auerbach (geb.1973) en Franz Schubert (1797-1828).

Lera Auerbach heeft op haar jonge leeftijd een waanzinnig groot oeuvre gecomponeerd – opera’s, sonates, concerti. Sprookjesachtige melodieën uit een andere wereld, de wereld waarin zij zich weet te verliezen. Laat dat de eeuwige queeste zijn van Franz Schubert, die steeds eenzaam onderweg was en alles op zijn weg meepakte om er zich om te verheugen of om er melancholisch in weg te zakken. Uit haar vierentwintig preludes voor viool en piano opus 46 werden 3 nummers gekozen die getuigden van een zeer grote fragiliteit, haarfijn gecomponeerd. Zo kon er in alle zachtheid overgegaan worden tot drie liederen van Franz Schubert, in een bewerking voor viool en piano. Toepasselijk Du bist die Ruh, Morgengruss en Sei mir gegrüsst. De drie liederen waren als ontluikende bloemen binnen de ochtenddauw van de preludes. De vier preludes die uit hetzelfde opusnummer volgden, benaderden de pijnlijke Schubert en vermoedelijk ook wel de nostalgische Auerbach. Kwaadheid, pijn en lieflijke verwondering wisselden mekaar af. De perfecte voorbereiding om opnieuw in de wereld van Franz Schubert te duiken. Zijn Fantasia in C, d.934  opus 159 – posthuum geklasseerd – gaat met al dewe levendigheid om. Misschien wel een van de minst weemoedige stukken van Schubert. Wat wil je dan ook, met een vrouw als Lera Auerbach aan zijn zijde.

Nikolaas Kende deed zijn reputatie als poëet dan ook alle eer aan, maar wat wil je ook anders, met zo’n violiste  die alle nuances exact wist te brengen –  Jolente De Maeyer – aan je zijde?

Hoe het nu verdergaat met de middagconcerten in deze woelige tijden? Het team zet alles op alles om de veiligheid van de publiek te garanderen. U kunt het verloop verder volgen op  http://www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord