Pianisten Anastasia Kozhusko en Matthieu Idmtal -beiden geboren in 1988- zagen we al meermaals de revue passeren, maar dan solo. Idmtal bracht nog niet zo lang geleden een cd uit met voornamelijk muziek van Aleksandr Scriabin. Kozhushko kennen we vooral van haar lyrische opvoeringen van Franse en Russische impressionistische en romantische componisten.
En net daardoor zijn beide artiesten bijzonder compatibel. Beiden blaken ze van beroepsernst en een correct lezen van de partituur -wat het vierhandig spel trouwens uitermate bewijst; maar toch blijven ze hun eigen visitekaartje hanteren waardoor ze bijzonder aanvullend blijken.
Kozhusko gebruikt haar Slavisch lyrisch temperament, waar Idmtal zijn wel doordachte en poëtisch klavierkarakter inzet. De muziek die we te horen kregen, gaf het beste van twee werelden mee en kon daardoor moeilijk onberoerd laten.
De Fantaisie D940 van Franz Schubert is naast kamermuziek puur sentiment, muzikale poëzie. Het mocht van Kozhushko (hogere partij) best wat dramatisch klinken en terecht. Zo konden de handen van Idmtal (die grotendeels de fa-sleutel voor zijn rekening nam) troostend en sereen tegemoet komen.
Van lyriek naar dynamiek met het Grosse Konzert Fantaisie on La Sonambulla de Bellini, gecomponeerd door Franz Liszt. Ook hier weer dezelfde finesses op een ander niveau. En toch mooi ingevuld.
Van de zes stukken opus 11 van Sergey Rachmaninov werden er slechts vijf gespeeld, wat sprak voor het inschattingsvermogen van het duo richting publiek. Men moet rekening houden dat de knusse concertruimte geen Koningin Elisabethzaal is en vice versa. De zesde beweging is veel te groots en zou omgekeerd effect kunnen hebben op het publiek. Less is more en bijgevolg werden de eerste vijf stukken in alle professionaliteit gespeeld met een meer dan bevredigend effect richting publiek.
Spectaculair was het Concertino op twee Russische thema’s van de hedendaagse Russische componist Alexander Rosenblatt. Bijzonder aan het stuk is toch wel de acrobatie die het vergt gezien de partij gespeeld door Kozhushko opgedeeld werd in bijzonder hoge en lage tonen. Het gevolg is dat zij rechtop diende te gaan staan en over Idmtal heen moest spelen. Het feit dat ze twee dagen eerder een ongeval had waarbij ze haar voet vrij zwaar kneusde, maakte de prestatie nog eens zo puik. Het publiek merkte niks.
Tot slot werd er voor het bisnummer gekozen voor een componist van bij ons, Jos Mertens, intussen 94 jaar oud. Idmtal uitte zijn bewondering voor de componist, wiens zoon trouwens aanwezig bleek in de zaal, omwille van zijn bewuste keuze voor tonale romantische muziek. Het woord van Idmtal werd bevestigd tijdens het brengen van het Concertino voor twee tieners.
Op 17 februari kunt u Anastasia Kozhushko opnieuw horen spelen in Huis de Min, samen met celliste Gulzhaina Kyrydova.
Tickets bestellen kunt u hier.