Pianofest 2019: Het kloppend pianohart van Sint-Niklaas

by Knopskaya

Foto’s: ©Yoshie Kuwayama- Motion in Silence.

We zijn een volk van harde werkers, wat onze muzikanten betreft is het niet anders. Op diverse plaatsen in ons land worden festivals georganiseerd met een hart. Vakmensen, families, vrienden, melomanen en vrijwilligers – allemaal slaan ze de handen in mekaar en zetten ze ons nationaal muzikaal product op de kaart. Zo verloopt het ook jaarlijks in Sint-Niklaas.

Samen
De familie Van de Velde telt vier muzikale telgen, drie pianisten en een cellist. Samen met pianiste Amélie Dendal vormen ze een hecht professioneel en familiaal team, dat met ambitie een pianoweekend organiseert waar ver over de grenzen over wordt gesproken en naar dient te worden geïnformeerd. Maar liefst drie volle dagen werden deze editie gevuld met masterclasses gegeven door gevestigde waarden Bernd Goetzke, Klaus Hellwig, Mi-Joo Lee, Yannick Van de Velde, Vitaly Samoshko, Eliane Reyes en Jozef De Beenhouwer. De masterclasses werden gekoppeld aan meerdere concerten per dag. Dit maakte Sint-Niklaas tot het walhalla voor pianist en pianofreak.

Pianofola
We bezochten op 17 maart in de Stadsschouwburg Sint-Niklaas het slotconcert Pianofola, waarbij alle verwachtingen ruimschoots werden ingelost.  De broers Van de Velde stonden allen op het podium en werden bijgestaan door solisten Roeland Henkens – trompet, Hugh Desmond – viool, Madelene Berg – viool, pianist-componist-dirigent Erik Desimpelaere en het Ataneres Ensemble.

Stuwende strijkers
Wat aan het Ataneres Ensemble onmiddellijk opviel, was de zachtheid waarmee de strijkers de composities stuwing gaven met romantisch en muzikaal perfect inlevingsvermogen. Het was alsof men mocht vergeten dat er een partituur achter iedere compositie schuilging. Toch klopte iedere noot. Voor de pauze speelden de broers Van de Velde om te beginnen het Concerto voor Viool, Piano en Orkest van Felix Mendelssohn, waardoor het publiek helemaal werd geabsorbeerd door de magie van het moment. Het Concerto voor Trompet, Piano en Orkest van Dmitri Sjotakovitch dat er op aansloot gaf muzikaal misschien een andere sfeerdimensie, maar typeerde nogmaals de sterkte van de strijkers in combinatie van de bevlogenheid van de pianist. De communicatie op het podium verliep perfect.

Naturel
Na de pauze was het tijd voor souplesse en elegantie. Het Triple Concerto van Ludwig van Beethoven in een arrangement van Freddy van Goethem voor piano, cello, viool en orkest werd vooral gekenmerkt door de souplesse en de naturel van Amélie Dendal. Zij straalt als pianiste een kalm en gecontroleerd gevoel uit, wat zich uit in haar toucher. Alles verliep op wieltjes en op toetsjes waardoor het publiek rustig de ogen kon sluiten en mee dromen. Of toch misschien niet sluiten, die ogen. Het podium en de verlichting waren hoogst sfeervol.

Vier piano’s, één podium
Pianofest 2019 werd afgesloten door iets wat uniek is binnen de pianowereld – het Concerto voor vier Piano’s & Orkest van Johann Sebastian Bach. Het is gewoon de meest intense contrapuntcompositie die u zich voor kunt stellen. Het feestelijke karakter van het einde van een geslaagd festival bracht de broers samen met Amélie Dendal in uiterste feeststemming. De opvoering werd bijgevolg gekenmerkt door extra karakter. Als bis werd deel 1 zelfs met graagte herhaald. Vier prachtige Fazioli’s – bouwer Paolo Fazioli zakte trouwens zelf naar het festival af – op één podium, samen met een toporkest, vier toppianisten en een toppubliek van meer dan 500 personen.

Volgend jaar terug aub. We want more, a lot more!

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord