Pukkelpop 2018

by Jana Peeters

Donderdag: de zwoele Dua Lipa en een eerbetoon aan Aretha Franklin door Arcade Fire

Dua Lipa bracht als eerste van de week een show van formaat op de main stage. Hoewel de zangeres aangaf ziek te zijn, zette ze met veel gemak knallers als ‘Be the one’ en ‘One kiss’ neer. De toon was duidelijk gezet toen de bordjes met ‘One beer is all it takes’ de lucht in gingen. Er werd luidkeels meegezongen met de een na de andere hit, terwijl het publiek genoot van een stevige portie seks op het podium. Het werd merkbaar een stuk warmer bij de mannen én de vrouwen in het publiek.

De main stage werd donderdag afgesloten met één van de grootste indiebands van het moment. Arcade Fire nam tijdens de show de tijd voor een gepast eerbetoon aan Aretha Franklin, met hun ode aan “the greatest of all time.” Het mooiste moment was waarschijnlijk wanneer ‘Say a little prayer’ verfijnd naar voor kwam in het nummer ‘Afterlife’. Het optreden was een aangename combi van breekbare nummers en sfeermakers, waarmee je onmogelijk de aandacht kon verliezen.

Vrijdag: zumba met N.E.R.D. en een trippy Oscar and the Wolf

Vrijdag werd enthousiast ingezet met het hoge duracel-gehalte van Pharrel Williams. De vele gymnastiekoefeningen waren misschien wel de reden waarom er net te veel op de backing track werd ingezet. Na de zoveelste cover van o.a. ‘Seven Nation Army’ bleven veel festivalgangers dan ook op hun honger zitten. In een ultieme poging om de sfeer erin te krijgen werd aangemaand om een mosh pit te vormen, om nadien een 30-tal mensen op het podium te halen. Waarschijnlijk erg leuk voor hen, maar niet helemaal waar ik voor kwam. Duimpje omlaag.

Gelukkig konden de festivalganger wel rekenen op kwaliteit van Belgische makelij. Frontman Max van Oscar and the Wolf koos voor een outfit die net als zijn voorkomen aan een dronken Jack Parrow deed denken. Zijn hagelwitte hemd en liesbotten – afgewerkt met een patserpetje – deden gelukkig niets af aan de geweldige show. Hij bracht het publiek vanaf de eerste minuut in vervoering met nummers als ‘Breathing’ en ‘Princes’, begeleid door zijn typische trippy moves. Wanneer de confettiregen in de lucht werd gegooid, was de surreële muziekervaring helemaal compleet.

Zaterdag: knallen met Bazart en Imagine Dragons om te eindigen met Kendrick-karaoke

Ook Bazart maakte gretig gebruik van het confettikanon. Want een gouden regen (van confetti wel te verstaan) hoort er natuurlijk bij wanneer het nummer Goud over de wei klinkt. Kiewit ging helemaal uit zijn dak toen frontman Terryn bovenop de PA klom, keek én zag dat het goed was. Naast hun grootste hits kregen we ook een sneak peek van nieuwe nummers als ‘Onder ons’ en ‘Omarm me’.  Het uur eindigde met de onvermijdelijke vraag ‘Is er nog plaats voor mij’. Wel Bazart, we zijn het er volmondig over eens: voor jullie houden we graag een plekje vrij.

Toch kan maar één groep alle meisjesharten stelen, en dat was zonder twijfel Imagine Dragons. De muziek was al even afgetraind als de borstkas van Reynolds, die voor de gelegenheid enkel een bordeaux shortje aan had. Het was waarschijnlijk niet het meest originele optreden, maar de Amerkaanse band wist duidelijk wat het Pukkelpop-publiek wil. Ze knalden de ene hit na de andere en maakten de festivalgangers helemaal gek. De sfeer zat zo goed dat we het – iets te obvious – jasje van verdraagzaamheid en wereldvrede er graag bij namen.

Het moest het hoogtepunt van Pukkelpop worden, maar na de euforie van Imagine Dragons ging het enkel down hill from there. De show begon met een kwartier vertraging en een nonchalante Kendrick Lamar. Er was duidelijk niet genoeg Cara Pils in Kiewit om het hoge karaoke-gehalte te verdoezelen. Het verbaasde dan ook niet dat het publiek nog voor het einde van de show andere oorden had opgezocht. Gelukkig boden plekken zoals de Beershack voldoende toelaas om een geweldige week met vuurwerk en veel sfeer af te sluiten. Pukkelpop, we’ll be back!

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord