Reed Tetzloff: Impressionisme uit twee werelden

by Knopskaya

Vorig jaar bezocht de Amerikaanse pianist Reed Tetzloff voor het eerst ons land. De kleinere tour die hij toen deed sloeg bij het publiek zo goed aan dat er dit jaar een vervolg kwam. Hij speelde een aantal recitals samen met andere jonge pianisten van bij ons zoals Michaël Mannes, Marie François en Thomas Boodts. Hij besloot zijn tour met een solorecital voor het DurletFonds.

Tijdens de tour stelde hij ook zijn nieuwe cd Sounds of Transcendence voor. Tijdens de concertenreeks werd duidelijk dat de evolutie die hij als pianist sinds vorig jaar heeft doorgemaakt duidelijk in verband staat met deze opnames en met zijn opgevoerde repertoire.

Mystiek en impressionisme

**** Tetzloff is een verteller met een groot gevoel voor chauvinisme. De manier waarop hij tijdens zijn recitals over de werken die hij brengt praat, getuigt van een grote betrokkenheid. Daarom schreef hij ook zelf de toelichting in het boekje dat bij zijn cd werd gevoegd – Een meerwaarde die de cd meer identiteit bezorgt. Wat de Amerikaanse componisten betreft, laat hij ons graag kennis maken met Charles Tomlinson Griffes (1884-1920) en Charles Ives (1874-1954). Deze twee componisten worden vaker vergeleken aan componisten van bij ons, m.n. Aleksandr Scriabin, César Franck en Claude Debussy.

De manier waarop Tetzloff de Sonata 2 Concord Mass.1840-1860 in vier bewegingen (I. Emerson II. HawthorneIII. The Alcotts IV. Thoreau) van Charles Ives bracht, kwam – wanneer we het aan een componist van bij ons vergelijken – het meest overeen met de muziek van César Franck (1822-1890) omwille van de sterke accentuering van het transcendente. Het stuk wordt daadwerkelijk gespeeld als zijnde een queeste vol vragen, onrust, rustpunten – natuur en tenslotte een fase waarin alle elementen samenvallen. Wat de muziek van César Franck zelf betreft,  is het stuk dat het beste aansluit bij deze materie terug te vinden op de cd, m.n. de Prélude, Choral et Fugue FVW21 (waarbij de componist zelf trouwens zeer sterk Wagneriaans geïnspireerd te werk ging).

The Pleasure Dome of Kubla Khan van Charles Griffes werd eerder gekenmerkt door een sterke voeling met het impressionisme zoals wij Europeanen vertrouwd zijn met de muziek van Claude Debussy (1862-1918). Griffes studeerde tenslotte in Europa. Deze compositie  is samen met nog meer werk van Griffes op de cd te beluisteren.

Besloten werd met ... toen ontwaakte de dag van de Belgische componist Emmanuel Durlet (1893-177), de dichter van het klavier. Vooral Andrea Durlet, dochter van, was zeer positief over de interpretatie van Tetzloff, waarbij ze vooral vond dat het opkomen van de zon op het einde van het stuk mooi pianistiek werd uitgebeeld.

Tot volgend jaar, Reed?

De tour van Reed Tetzloff werd mogelijk gemaakt dankzij Erik Vertriest, bezieler van Piano achter het Gravensteen, perspartner van Klassiek Centraal en dankzij het Emmanuel Durlet-Fonds.


  • WAT: Sounds of Transcendence & Tour
  • WIE: Reed Tetzloff
  • WANNEER: November 2017
  • WAAR: Gehoord in deSingel en Opus4, Antwerpen
  • UITGAVE: Roméo Records 7323
  • Foto: © Klassiek Centraal

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord