Sfeervol Slotgala Brussels Chamber Music Festival 2017

by Knopskaya

Het lijkt wel een kleine jongensdroom, het oprichten van een festival. De jonge pianist Julien Beurms – Artistiek Directeur van het festival – is op weg om al zijn dromen waar te maken, met kamermuziek als passie en als leidraad. Vier jaar geleden begon hij met een klein kamermuziekfestival in Brussel, dat intussen uitgroeide tot een groot festival met internationale faam.

Het festival vond aanvankelijk enkel plaats in de grote schuur van Kasteel Karreveld. Van vrijdagavond tot en met zondagavond vonden er in totaal vijf concerten plaats. Dit jaar groeide het festival dankzij de onuitputtelijke energie van de familie Beurms uit tot een nonstop activiteit met masterclasses en concerten in de nabije omgeving van de plaats waar het allemaal ooit begon. En daar werd gisterenavond een memorabel slotconcert gespeeld.

Hoe kan men beter een jongensdroom beschrijven dan met muziek van Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)? Pianist Johan Schmidt, altviolist Manuel Vioque-Judde en klarinettist Jean-Luc Votano zetten het trio les Quilles K 498 in es groot neer met een groot kenmerk op dialoog. Mozart liet instrumenten met mekaar praten en het van mekaar overnemen als in een lied, wat hier mooi tot zijn recht kwam. Een verrassend stukje Mozart dat niet in het programmaboekje werd opgenomen, was de uitnodiging van Julien Beurms gericht aan het adres van Johan Schmidt – zijn eigen leermeester. Samen speelden zij vierhandig – Beurms nam de hoge partij voor zijn rekening. De fijne nootjes en de mooie handbewegingen zetten de kinderlijke verwondering die men zo hard nodig heeft bij het spelen en horen van Mozart mooi in de verf. Zo kreeg het festival een warme huiselijke dimensie, die ieder jaar opnieuw erg wordt geapprecieerd door het publiek.

Het Quator voor piano en strijkers opus 47 van Robert Schumann in vier bewegingen maakte de sfeer iets dieper. De jonge frisse klanken van de jonge Schumann (1810-1856) waarin een zekere gepredestineerde pijn ligt kwamen hoopvol tot recht. Violist Kerson Leong maakte virtuoos zijn opwachting. Onze Belgische celliste Marie Hallynck legde de diepte intens, maar fris dankzij haar sprankelende verschijning. En wanneer het over sprankelende verschijningen gaat, is het enkel logisch dat ook meestervioliste Tatiana Samouil ook deel uitmaakt van dit festival. Na de pauze speelde zij samen met alle aanwezige strijkers en klarinettist het Kwintet voor klarinet en strijkers opus 115 van Johannes Brahms (1833-1897). Melancholie troef, intens, mooi samenspel. Het kamermuziekfestival was afgelopen. Dat het emotioneel was voor de muzikanten, maakt het voor het publiek enkel nog mooier. Het heeft met Clara Schumann in het achterhoofd trouwens ook ergens een tragische dimensie, de combinatie van beide componisten die haar liefhadden.

Een mooi bisnummer was de Overture sur thèmes Juifs opus 34 van Sergey Prokofiev (1891-1953), een geslaagd en meevoerend stuk waarbij alle muzikanten van de dag met volle Schwung afscheid konden nemen van festival en publiek.


  • WAT: Brussels Chamber Music Festival 2017
  • WIE: Julien Beurms, Johan Schmidt, Tatiana Samouil, Kerson Leong, Jean-Luc Votano, Marie Hallynck, Manuel Vioque-Judde
  • WAAR: Kasteel Karreveld, Brussel
  • Foto: © Klassiek Centraal

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord