Start van het Beethovenjaar – Yannick Van de Veldes Hommage

by Knopskaya

Het eerste Antwerpse middagconcert van 2020, stond volledig in het teken van birthday-boy Ludwig van Beethoven (1770-1827). Men wordt tenslotte maar een maal 250 jaar, na een rijk  gevuld leven. Wat sonates betreft, schreef hij er maar liefst 32.

Pianist Yannick Van de Velde beschikt over  het perfecte inlevingsvermogen om ze tijdens dit speciale jaar volledig tot uiting te brengen, tijdens diverse concerten die zullen plaatsvinden over het hele land. Beethoven schreef behalve symfonieën en orkestwerken vooral sonates omdat hij een klavier-virtuoze carrière betrachtte.

Tijdens dit middagconcert werd er vooral een tijdreis door die sonates gemaakt. Van de Velde begon met de Sonate nr.1 opus2 nr.1 in vier mooi afgelijnde bewegingen, met classicistisch karakter. De vroege reeks van 17 sonates bleef ondanks hun groot virtuoos karakter strak van structuur. Het was tijdens de  overgangsperiode dat hij Sonate 23 in f opus 57, beter bekend als de Appassionata, schreef. Van de Velde voerde deze pas als apotheose op aan het einde van het concert. Hij legde passionele accenten tijdens het Allegro, om het Andante extra ingetogen te  laten weerklinken. Hierdoor kwamen alle emoties tussen hartstocht en lieflijkheid in, sterk naar buiten, en werd het laatste deel – Allegro ma non troppo – met maximaal effect neergezet. Een extra reden voor al die passie,  kan natuurlijk de sonate geweest zijn die tijdens dit recital voorafging, m.n. de Sonate nr. 30 in E opus 109. Het betreft een van de laatste vijf sonates die hij schreef. Tijdens die periode werd hij met zijn beginnende doofheid geconfronteerd. Hij ging experimenteren met intensere klanken en verliet steeds meer de vaste structuren van de sonatevorm. Ergens hoort men ondanks het een absoluut meesterwerk betreft, grote agitatie – prachtig weergegeven op de Straight Strung vleugel van pianos Maene, een instrument dat twee klaviertijdperken  met mekaar verbindt.

En zo maakte Yannick Van de Velde een lyrisch-gevoelige eerste pianistieke schets van Beethovens leven en werk. Volgt u hem gedurende 2020?

 

De Middagconcerten van Antwerpen zijn mediapartner van Cultuurpakt.

Vrijdag 17 januari hoort u Bram Nolf – Hobo, Luc Loubry – Fagot en Hans Ryckelynck – piano. Zij brengen composities van Poulenc, Poot, Françaix en C. de Grandval.

Meer  info:

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord