Een fijn gevoel. Het volledige Young Master programma van de Antwerpse Middagconcerten kon en mocht doorgaan dit seizoen. Ook de drie talenten van deze week moesten een jaar wachten om hun opwachting te maken. Drie jonge mensen uit de liedklas van Jozef De Beenhouwer en Lucienne Van Deyck aan het Antwerpse Conservatorium. Sopranen Boje Moons en Marthe Gillis studeerden beiden af bij Anne Cambier, bezielster van deze reeks voor jonge talenten.
Het programma zat vol mooie ontdekkingen. Er werd bewust gekozen voor minder gekend repertoire, een mooie kennismaking dus. De sfeer werd gezet met een Frans- en Duitstalig werk van de hand van Wolfgang Amadeus Mozart, om zich daarna volledig over te geven aan de periode van de romantiek en het fin de siècle. Zo was de Oostenrijkse componist Hugo Wolf (1860-1903) een enorm productief liedcomponist. De man haalde zijn creativiteit enorm uit zijn depressieve buiten, hetgeen in toch wel zeer gevoelig werk resulteerde waarin hij kleine gelukspuntjes zocht. Zo ook in de liederen waarvoor gekozen werd tijdens dit middagconcert. Marthe Gillis illustreerde enorm mooi de kwetsbare factor van deze liederen. De fijne neerzetting liet ook haar voeling met de piano als instrument voelen, ze is zelf ook pianodocent aan de Stedelijke Muziekacademie van het Kempense Geel.
Vervolgens werd er gekozen voor Franse componisten uit de periode van het impressionisme. Maurice Ravel, Ernest Chausson en Claude Debussy maakten een toch wel zeer expressieve indruk , ook omwille van de toch wel diepe indrukken naast de speelsere taferelen, zoals Noël des enfants qui n’ont plus de maisons van Claude Debussy.
Tenslotte werd er gekozen voor de natuur, en dit door middel van Vlaamse componisten, zoals de Bruggeling Joseph Ryelandt en Antwerpse Lodewijk Mortelmans. Dat men in het Nederlands zulk mooi repertoire kon schrijven, pleit zowel voor componisten als sopraan Boje Moons tijdens de uitvoering. Het liet het publiek aan den lijve ondervinden hoe belangrijk het is bij lied dat iedere lettergreep, woord en letter op de juiste plaats en met de juiste nuance terechtkomt.
Het was Felix Mendelssohn die beide stemmen glansrijk liet samenvloeien met de piano als evenwaardige partner, in twee liederen over de Herfst, de natuur en natuurlijk de liefde.
U miste de Young Masterreeks?
Geen nood, de Middagconcerten starten opnieuw op vrijdag 10 september. Pianist Liebrecht Vanbeckevoort kruipt dan een uur lang in de huid van Ludwig van Beethoven.
Meer info: http://www.middagconcerten.be