Young Masters seizoen 4 zet in met Melanie Gruwez en Catho Veltjen

by Knopskaya

Jong verstand
Het jongste seizoen van de Antwerpse Middagconcerten in Amuz werd half juni beëindigd. Geen nood, want tijdens de zomervakantie vindt er een speciale reeks concerten plaats waarbij jong talent in de kijker wordt gezet. Pianiste Catho Veltjen en violiste Melanie Gruwez mochten deze editie de spits afbijten. Beide jonge muzikanten hebben een hart voor cultuur uit alle windstreken. Buiten het klassieke  repertoire, speelt Gruwez ook Klezmer en Cubaanse muziek. Veltjen speelde in Belgrado in de naam van Syrische vluchtelingen.

Bosphorus
Het concert werd bijgevolg orientaals aangevangen met een eigentijdse compositie van de Turkse pianist-componist Fazil Say (geb. 1970); de Sonate voor viool en piano opus 7 in vijf korte bewegingen die elk symbool staan voor een emotie. Het duo laat  ons kennismaken met een veelzijdige, moderne compositie waarin toch elementen uit de traditionele Turkse volksmuziek terug te vinden zijn. De melancholische beweging werd aan het einde herhaald, wat een goed bindmiddel was naar de volgende compositie toe.

Mooie kwaal
De Sérénade mélancholique opus 26 van Pjotr Tchaikovsky (1840-1893)werd oorspronkelijk geschreven voor  viool en orkest, aangezien de componist een afkeer had voor de combinatie van pianoforte met strijker. Hij zou het aanhoren ervan ooit zelfs omschreven hebben als een soort van kwaal. Toch vroegen de commerciële omstandigheden van toen  – gekend is dat Tchaikovsky vaak moeite had om rond te komen – er om dat het werk zou getranscribeerd voor kamermuziekbezettingen. Toch werd dit stuk één van de favoriete stukken van grote namen zoals Oistrakh en Heifetz.

Viool koning
Het was trouwens eveneens David Oistrakh die als eerste de Vioolsonate nr.2 opus 94a in vier  bewegingen van Sergey Prokofiev (1893-1953) opvoerde. Oorspronkelijk werd  het werk geschreven voor fluit en piano. Uiteindelijk werd deze versie. Hierdoor kon men tijdens dit concert kennismaken met twee stukken die uiteindelijk niet beroemd werden in hun oorspronkelijke versie.

Twee jonge vrouwen lieten het publiek kennismaken met nieuwe composities, bewerkingen en kleine weetjes. En geef toe, het zijn de kleine weetjes die de interesse laten opwakkeren.

Ad Valvas
Op vrijdag 12 juli kunt u nog meer leren van nog meer getalenteerde jeugd. Het Yan Stringquartet, pianiste Victoria Vassilenko, violisten Tigran Poghosyan en Marina Martin Maldonado, altviolist Petro Halas en cellist Mikko Pablo brengen dan muziek van Brahms, Elgar en Baghdasaryan. Deuren open om 11, concert om 12 u.

Meer info: http://www.middagconcerten.be

 

 

Misschien houdt u ook van: