Bachs Cellosuites herdacht op Romantische viool

Een ervaring apart

by Knopskaya

Het is een gegeven. Voor de meeste mensen resoneert de muziek van Bach diep en neemt het hen mee op een reis naar de diepste zin van hun bestaan. Wanneer je de Cellosuites beluistert, lijkt het telkens opnieuw alsof je als enige mens in een grote kathedraal staat, als puntje binnen een enorme schepping. Men wordt bewust van zijn onbenulligheid binnen het geheel.

Ook voor violist Jorge Jiménez is dit zo. Na het opnemen van de Goldberg Variaties leek dit dan ook de meest logische stap. Het was vooral de opname van Pau Casals die de muzikant inspireerde om zijn eigen versie van deze meesterwerken in het leven te roepen.

Jiménez is afkomstig uit Catalonië, net als Casals. Casals was behalve voor zijn muziek ook beroemd vanwege zijn inzet voor humanitaire doeleinden en zijn rol als vertegenwoordiger van wereldvrede. Hij gaf voor die vrede die hem zo nauw aan het hart lag ook concerten. Tijdens het Message of  Peace concert in 1958 koost hij voor het opvoeren van de Cellosuites. Het werd een herontdekking van het oeuvre voor een groot publiek. Casals ontdekte de partituur toen hij nauwelijks 13 jaar oud was. De suites zouden uiteindelijk zijn lievelingsstukken worden na ze gedurende twaalf jaar intens bestudeerd te hebben.

Toch is de favoriete muzikale periode van Jiménez niet de Barok, maar de Romantiek. Maar dat heeft dan weer alles te maken met hoe de Romantische componisten Barokmuziek benaderden. Op deze manier, ging Jiménez snuisteren tussen opnames om aanknopingspunten te vinden voor zijn eigen opname. Niet op cello, maar op zijn eigen instrument, de Romantische viool. Hij vond een uitgave terug van de Suites uit de negentiende eeuw, door Ferdinand David, een beroemd violist en uitgever van muziek die bij niemand minder dan Louis Spohr had gestudeerd. In deze uitgave stonden bijzonder veel aantekeningen die leraar en student samen hadden aangebracht en overlopen. David zou later ook met Mendelssohn samen hebben gewerkt. David werd enorm bedreven in het aanpassen van Bachs partituren naar viool. Deze bewerkingen zocht hij dan ook telkens te publiceren. Zijn publicaties zijn zo gedetailleerd dat het gefundenes Fressen was voor Jorge Jiménez.

Deze opname – een dubbele CD –  neemt u mee in de geschiedenis, u hoort tenminste die stukken die als gevestigde waarden worden gezien, maar dan binnen het timbre van de viool. een zeer verfrissende benadering die zeker niet mag ontbreken binnen uw Bach-collectie.

PC10450 Pan Classics – http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord