Het liedgenre is als een levensadem voor de genieter, de melancholicus, de romanticus en de passionele minnaar. Het verbindt gevoel aan woord en klank zoals het mensen met mekaar verbindt. L’ Académie Orsay-Royaumont (FR)bewees dit door jonge talenten, zowel begeleiders als zangers de intimiteit van zowel de Franse Mélodie als het Duitse Lied in kaart te laten brengen. De duo’s – pianobegeleider en zangers – die men hier te horen krijgt, klinken inderdaad alsop die oude postkaart; muziek van toen met een schoonheid die blijft. Enkel dit gegeven op zich stemt tot nadenken, nostalgie en ontroering.
De Académie de Royaumont is reeds decennia lang een plaats waar het genre zich mee gevormd heeft, waar wordt nagedacht over interpretaties en uitvoeringen. Samen wordt er gebouwd aan een passionele relatie tussen uitvoerder en repertoire. De acht laureaten van afgelopen jaar geven zich dan ook ten volle over aan componisten als Debussy, Reynaldo Hahn, Francis Poulec, Franz Schubert, Hugo Wolf, Ernest Chausson en Maurice Ravel.
De relatie tussen woord en instrumentale klank kan men het best weergeven door de uitspraak van dichter Paul Verlaine, toen hij aan Gabriël Fauré vroeg waarom hij muziek op zijn muziek wilde zetten. Net daar dit de sleutel van interpretatie en uitvoering; het woord en de instrumentale klank mekaar laten versterken om de emotie naar verlangen te laten inwerken. Zo komt men vaak tot existentiële vragen en bedenkingen die de ziel roeren.
De Laureaten komen van overal ter wereld, verkenden verschillende genres en studeerden bij de beste pedagogen. Hun kennis samen vormt een sereen pareltje van gevoelens, als een bubbel. Toepasselijk staat enkel het gebouw sereen in zwart wit op de cover, met vanbinnen een uitklapbare poster op de achterkant van de toelichtingsbrochure. De foto bevat de kleinste details – prachtige resolutie – binnen een kader van toen.
Carte Postale – het hoorbare kaartje, te lezen in alle intimiteit, gedragen door een nieuwe generatie.
B records LBM 030 http://www.outhere-music.com