Met hun nieuwe single ‘Bom’ doen De Duiven het weer. Ze combineren stijlen en invloeden als het niets is, en gaan daarbij voor onconventionele keuzes die hen naar een uniek product leiden. Alles is zeer direct. Kleinkunst merget op een bijna romantische manier met rap en elektro, en af en toe kan men zelfs een strijker opmerken. Net dat unieke laat je niet meer los. Er mag met plezier en in alle stijl op je k* gek* worden.
Voor Bom werkten De Duiven samen met rapper Eazy-Lo, het alias van Saïd Boumazoughe (SLM, NoMoBs, Patser, GR5). Sien Wynants (Radio 1, Ketnet) neemt de backings voor haar rekening. Benjamin Boutreur (Zita Swoon, De Kakkewieten, El Tatoo del Tigre, Flat Earth Society) doet de bom uit de titel met een splijtende blaassolo helemaal ontploffen. Bom maakt deel uit van het upcoming album Het goeie Spul.
Ze lokken je uit je kot, en presenteren je de confronterende waarheid op een plaatje, telkens met de ongelooflijk ongelooflijke allusies ertussen die verwijzen naar hun Duif-zijn. Het heeft ook iets zeer jaren tachtig, alternatieve scène, de mannen die tegen de kernbommen gingen demonstreren op hun combats, vermoedelijk denken we daarbij vooral aan de Bom van Doe Maar. Recht voor de raap. Je mag het zeggen, je mag het zingen, als het er maar boenk op is en als een bom inslaat. En net als de dreiging het grootst wordt, volgen zachte zinnen.
Na al die maanden in uw kot, staat de boodschap om er uit te komen centraal. Laat u zien, voel en kom op voor uw gedacht.
Het is eventjes een reality-check, en net daarom is het spelen met stijlen en invloeden, telkens eigen aan het karakter dat zich in het nummer manifesteert, zo ingenieus samengesteld. Een echt duivenkot waarin iedereen zijn als een gimmick als een tennisbal naar de volgende terugslaat en die slaat telkens opnieuw en opnieuw tot er een complete sfeer wordt opgebouwd. Het is als een moodswing die lekker klinkt en de vinger die gerust naar je gezicht mag wijzen.
De Duiven, confronterend echt.
Ja lieve mensen, ook dit is Nederlandstalige muziek. Zalig.