De identiteit van de Belgische Trombone op een trendy visitekaartje

by Knopskaya

De trombone is  niet meteen een instrument waar de  meeste mensen aan denken wanneer het om een patrimonium gaat. Toch is het omgekeerde absoluut waar. Al wie de volgende cd beluistert, zal nooit nog het geluid, de warmte en de atmosfeer vergeten van dit geweldige blaasinstrument.

Het album betreft een project van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en schetst een overzicht van maar liefst 150 jaar muziek van Belgische componisten voor trombone. We zien namen voorbijkomen als Arthur Meulemans (1884-1966), August De Boeck  (1865-1937), Emile Wambach (1854-1924) en Joseph Jongen (1873-1953) tot Karel Goeyvaerts (1923-1993).  Het bijzondere hieraan is dat deze namen allen behalve aan de trombone, ook een identiteit geven aan onze rijke traditie van Belgische componisten die zeer divers werk schreven,  zowel in kamermuziekbezetting als orchestraal  en vocaal. Deze mooie variatie is ook op dit schijfje te horen. Vele  identiteiten, invloeden en disciplines maken een. Soms  klinkt het bescheiden, dan weer  orkestraal  en af en toe zelfs vrij tijdloos loungy. Eigenlijk staat  er maar  1 enkel werk op dat gecomponeerd  werd  door een professionele trombonist, met name Koen Severens (geb. 1959), sinds 1981 verbonden aan het Symfonisch orkest van de Munt. Alle composities werden omwille van het lyrisch en virtuoos aspect trouwens ingespeeld op een schuiftrombone, ondanks ze in de beginperiode vermoedelijk voor ventieltrombone werden geschreven. Alles vormt  op deze  manier 1  mooi vloeiend geheel aan klanken en emoties.

Laat u overvallen door klanken die een mooie zonsopgang aangeven,  of door het donkere dat  uw ziel beroert en laat het klinken. Bram Fournier en zijn collega-trombonisten laten het u met overtuiging horen.

Te verkrijgen bij het label Et’cetera

http://www.etcetera-records.be

KTC 1674 . 1CD . 8711801016740 . 01/03/2020 . Etcetera Records

 

Misschien houdt u ook van: