De Liszt van Benedek Horváth

by Erik Vertriest

Al op zijn debuut-cd toonde de in Zwitserland wonende Hongaarse pianist Benedek Horváth (°1989) zich een bijzonder integere Liszt-vertolker. Die lijn trekt hij volledig door op zijn tweede solo-cd (uitgebracht bij Prospero Classical), dit keer 100 % Liszt, met een originele trilogie (1ste Pianoconcerto S.124 (op zich al een fenomenaal doorgecomponeerd drieluik), Pianosonate S.178 en Totentanz voor piano en orkest S. 126/2). Dat ik deze meesterwerken na ettelijke beluisteringen nog altijd niet moe gehoord ben, is uiteraard in de eerste plaats de verdienste van het genie genaamd Liszt, maar zeker ook die van de jonge uitvoerder, die in december 2017 nog te gast was in de Gentse Cultuurkapel Sint-Vincent.

“Niet-demonstratief” en “vrijuit ademend”: dat zijn voor mij de twee belangrijkste “leidraden” die Horváth tot bij de absolute essentie van Ferenc Liszt brengen. Ik moet hier meteen terugdenken aan wat mijn leraar muziekgeschiedenis destijds ten onrechte opmerkte over Liszts pianowerken: “Of je al die supervirtuoze loopjes en akkoorden nu slordig speelt of niet, het doet er niet toe, want de luisteraar hoort het toch niet”. Benedek bewijst het tegendeel, dankzij spaarzaam pedaalgebruik, kristalheldere transparantie en natuurlijke tempi die op geen enkel moment de adem uit de muziek halen. Wie dus vooraf met een blauwdruk in zijn of haar hoofd zit van een hol-virtuoze, showstelende, amechtige Liszt, is hier aan het verkeerde adres.

Horváth wordt in zijn eerlijke Liszt-lezing volop ondersteund door een loepzuiver Sinfonieorchester Basel onder leiding van Hans Drewanz.

https://www.benedekhorvath.com/

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord