De polsslag van Johannes Brahms, onder de vingers van Jonathan Fournel

by Knopskaya

De jongste editie van de Koningin Elisabeth Wedstrijd werd vol overtuiging gewonnen door Jonathan Fournel. Wat ons toen opviel was het volgende:

Zijn Brahms kent meer dan een geniaal moment en hij streeft perfectie na. Zijn allermooiste momenten zijn, diegenen waarin we merken dat hij zich crescendo overgeeft aan de muziek en haast versmelt met het orkest. Wat mooi opvalt zijn de passages – tweede beweging –  die geïnspireerd zijn op klassiekers als Bach.

Bij Alpha Classics weet hij opnieuw -simultaan met zijn concert vorige week in Bozar – een schot in de roos te schieten, dankzij deze opname van de piano sonate nr 3 in F min opus 5 en de variaties en fuga op een thema van Georg Friedrich Händel opus 24, eveneens van Johannes Brahms (1833-1897). De twee werelden die zich die finale avond absoluut wisten te versmelten met de gevoelsbelevenis van Fournel en het publiek worden samengebracht op een album.

Wat Fournel zo ontroert aan Brahms? Het feit dat hij op zijn twintigste zijn eerste drie sonates reeds geschreven had, zo vol passie en maturiteit. Hij ziet Brahms als een voorbeeld van zelfontplooiing en eindeloze mogelijkheden. Brahms laat hem nooit op zijn honger zitten. De partituren zijn goed gevuld aan klank en technische differentiatie, niet omdat hij moeilijk wilde schrijven, maar omdat hij zijn muzikale behoefte van dat moment met het juiste gevoel wilde neerpennen.

Fournel heeft altijd een boontje gehad voor orkestrale muziek, en dan zijn de rijke partituren die Johannes Brahms ons naliet wel echt een absolute must. Eerlijkgezegd, het album klinkt ook echt orkestraal zonder de grote trompetten en overdrijvingen er in te verwerken. Een piano is ook zonder orkest steeds een beetje een orkest. Oneindige muzikale mogelijkheden leiden tot oneindig veel emotionele belevenissen. Het is muziek die een levendige energie uitstraalt, een kloppend hart. De opwaardering en densiteit in de variaties op Händel spreken dan ook boekdelen op bijna verschillende belevenisplateaus. De ontroering van de barok, de passie van de romantiek en de gedrevenheid van componist en pianist.

U kunt het bloed van Brahms  wil horen kloppen via de handen van Fournel, dan zal dit album u zeker kunnen bekoren.

ALPHA 851 – http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord