De vele stemmen van Bach

by Knopskaya

Omringd door een waas van mysterie, zijn de laatste werken van Johann Sebastian Bach, Die Kunst der Fuga (BWV1080) in het bijzonder, meesterwerken in contrapunt. De mentale oefening alleen al om deze Bach te spelen, vergt inzicht in de complexe mathematische aard van het werk. En toch, alles valt steeds zo mooi in de plooi op zulke natuurlijke wijze voor het menselijke oor, alsof het altijd al zo geweest is en moet blijven duren. Dat is Bach. Toppunt van complexiteit en natuurlijk aanvoelen tegelijk. Ontroerend lyrisch, maar o zo genietbaar door de pure schoonheid ervan. Ritmes die als woorden in een gedicht ineen passen. Licht en toch zo diep.  In deze geest werd de opname gemaakt van The Art of Fugue door het New Collegium o.l.v. Claudio Ribeiro.

Dit werk bestaat uit veertien fuga’s en vier canons in d mineur, elk met een variatie van een enkel hoofdonderwerp, en over het algemeen geordend om in complexiteit toe te nemen. “Het heersende idee van het werk”, zoals Bach-specialist Christoph Wolff stelde, “was een verkenning van de diepte van de contrapuntische mogelijkheden die inherent zijn aan een enkel muzikaal onderwerp.”

De rijke instrumentatie laat toe om unieke timbres te verwerken in iedere klank en zorgt ervoor dat de luisteraar iedere stem nog beter kan visualiseren. Ondanks men altijd zegt dat Bachs werk dient gespeeld te worden zoals het er staat en dat bredere interpretatie haast onmogelijk is, is bij deze opname plaats gemaakt voor frivoliteit, optimisme, maar ook voor o zo nodige rustpunten die het geheel net aan betekenis laten winnen. Er zitten ook verwijzingen in naar andere componisten, tijdgenoten van Bach, zoals de Franse componist Jean-Philippe Rameau. Het gaat hier duidelijk om ingenieus verrijkte muziek waarbij de luisteraar steeds nieuwe hints kan verwachten. Mooi, gezien de muziek van Bach dit eigenlijk al vanzelf doet ook. Men kan geen twee keer naar Bach luisteren zonder iets nieuws te ontdekken. En zo gaat dat ook bij de uitvoering. Met deze opname wordt dit effect dubbel versterkt dankzij de eigenzinnige en toch wel gedurfde aanpak.

Een versie om absoluut in uw platenkast te hebben.

Ramée 2208 http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord