Elisabetta Brusa: Eenvoudig, krachtig, harmonisch & hedendaags

by Knopskaya

Het werd een fijne ontmoeting met de Italiaans-Britse componiste Elisabetta Brusa (geb.1954).Haar symfonieën voor orkest stralen alles uit wat een hedendaagse vrouw siert: ze klinken sereen, zacht, maar sterk en bruisend van energie.

Haar levensloop en interesses staan zonder twijfel garant voor haar creatieve brein. Als jong kind reisde ze constant tussen het Italië van haar vader, en het Engeland van haar moeder. Haar loopbaan en studies bevonden zich ook tussen deze twee werelden, samen met haar muzikale roots. Op vierjarige leeftijd componeerde ze haar eerste kleine pianostukjes op de piano van haar grootmoeder. Dat ze die leeftijd exact op vier jaar en acht maanden wist vast te leggen is niet verwonderlijk gezien de kleine fijne details die ze in haar krachtige stukken verwerkt, in alle elegantie.

Setting
Brusa heeft een grote passie voor beeldende kunst en wil deze fantasie overbrengen in haar symfonieën, waar ze wonderwel in slaagt. Men kan haar orkestwerken zien als een groot doek vol krachtig blauwe wolken aan de horizon die zich over een massief landschap uitstrekken en waarin zich centraal huisjes bevinden, bomen, mensjes, net genoeg, niet teveel, maar alles fijn uitgewerkt en harmonisch opgesteld. Brusa kiest daarbij bewust voor het tonale, ondanks ze haar werk abstract noemt omdat ze er geen exacte gebeurtenis op kan pinnen. Toch weet ze sferen te creëren die emoties zonder woorden weten weer te geven. Zo  ook het eerdere weemoedige en bezorgde Simply Largo, hetgeen ze opdroeg aan haar mentor, Carlo Majer, ooit de jongste Artistiek Directeur van het theater/operahuis van Turijn, die steevast in haar talent geloofde.

Beleving
Het draait haar allemaal om de poëzie van het moment zelf. De blauwe lucht in haar tweede symfonie kan men zien als strijkers die samen poëtisch de hemel scheppen met alle zonnestralen of regendruppels – klokken en koperblazers – die zich richting aarde begeven waar al de rest beweegt en leeft, weergegeven door fijne percussie-effecten die het geheel verlichten.

Men voelt een beetje drama, Italiaans temperament. Laat dat de combinatie zijn van Brusa, met dirigent Daniele Rustoni, die vooral opera en symfonisch werk tot zijn specialiteiten rekent – jong talent met een wereldwijd palmares, van de Scala van Milaan tot de Metropolitan. Voor de wereldpremière van beide werken op dit album, nam hij de leiding over het Noord-Ierse Ulster Orchestra. Rustoni kreeg een deel van zijn orkestratie-opleiding trouwens van Brusa zelf. Aanvoelen is alles, vooral wanneer je een team bent.

http://www.elisabettabrusa.it
http://www.danielerustoni.com

Elisabetta Brusa, Orchestral Works, Volume 4 -NAXOS 8.574263 – 2020- 52:52
http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord