Hervé Niquet en de artiesten onder zijn leiding zetten hier Écho et Narcisse, de laatste opera die Gluck componeerde, op een oogverblindende manier tentoon – hoewel luisteraars, gezien de vele recitatieven en dansen van het werk, misschien een zelf te kiezenavonturenafspeellijst willen maken uit de vele prachtige nummers van deze opname. Een klankfeest dat absoluut naar meer smaakt. Een dubbele CD die zeker niet in uw platenkast mag ontbreken wanneer u fan bent van de oudere Franse klassiekers. Bovendien kunt u het volledige libretto raadplegen in het bijhorende boekje zodat het verhaal u zeker niet ontgaat.
De vocale casting van de drie hoofdrollen: Adriana González (Écho), Cyrille Dubois (Narcisse) en Myriam Leblanc (Amour) is ideaal. González beheerst de glans, kracht en rijke timbres die nodig zijn om van de bleke nimf Écho een hartverscheurende heldin te maken. Ze vlamt op in de finale van de eerste akte, als Écho toegeeft aan verdriet en vervolgens de dood als ze ziet dat Narcisse, omdat hij verliefd is op zichzelf, voor haar verloren is.
Met zijn warme en mannelijke brengt Dubois met grote subtiliteit Narcisse’s verstrengelde verleidelijkheid en zelfgenoegzaamheid over. Leblancstraalt pure vreugde uit wanneer Glucks opera Amour in staat stelt Écho en Narcisse opnieuw te verenigen in het hiernamaals. Ze geniet van de overwinning van de liefde in gouden tonen en nodigt ons uit om met haar te vieren. Minder zeker is Sahy Ratia als de Écho-Narcisse go-between Cynire; zijn wanhoop in de slotscène van akte 2, hoewel terecht tragisch, is ook opmerkelijk gespannen. (Bron: Classical-Music.com)
Niquet bewijst zijn veelzijdigheid opnieuw. Pianist, organist, clavecinist, zanger, componist en dirigent. Vele disciplines en allen op even hoog niveau. Hij richtte Le Concert Spirituel op in 1987 met de bedoeling de Franse muziek herop te laten leven. Deze opname bij het label Château de Versailles is er alvast de perfecte illustratie van.
CVS095 http://www.outhere-music.com