Dirigent-klavecinist Trevor Pinnock ziet de partitas voor klavecimbel van Bach als zijn metgezellen sinds zijn studententijd. Toen duidelijk werd dat de Royal Academy of Music een componist de opdracht zou geven om enkele van deze suites te bewerken voor orkest, was hij dan ook bijzonder geïntrigeerd over de mogelijkheden en vooral over het resultaat. Vanaf de eerste ontmoeting met componist Thomas Oehler had hij er een goed gevoel over. Het was een gewaagd avontuur waarbij er met respect voor de originele stukken een soort van creatief dient gevolgd te worden. Het werd uiteindelijk een mooie samenwerking tussen componist en dirigent, waarbij ze samen de originele stukken bekeken. Pinnock demonstreerde de stukken op de klavecimbel, waarbij Oehler er zijn orkestervaring op losliet. Het resultaat is dan ook verbazingwekkend. Men hoort dat sommige delen zodanig verdeeld werden tussen instrumenten dat er een extra dimensie van diepte ontstaat. Die diepte die Oehler in de nieuwe aanpassing voor klein orkest stopte, wist Pinnock er tijdens de opvoering haarfijn in aan te brengen. Een verfijnde opname van label Linn. We zeggen het maar liefst honderd keer, maar het blijft waarheid. De muziek van Bach biedt oneindige mogelijkheden. Het is alsof de componist ooit een plan had om generaties van componisten op een juist spoor te zetten, als een eeuwige leermeester. Alsof hij de hardware schreef die duizenden muzikale programma’s succesvol laat draaien. Ook in deze opname voel je de rijkdom van de muziek, als een smaakexplosie die doorheen al je zintuigen gaat. De rijke ervaring van Pinnock samen met de frisse aanpak van Oehler is een wonderlijke symbiose.
Een caleidoscoop of een vuurwerk, u mag kiezen. Beiden zijn van toepassing bij deze opname.
Linn CKD730 http://www.outhere-music.com