Collegium Vocale Gent en zijn stichter Philippe Herreweghe zetten hun opnames van het werk van Carlo Gesualdo voort met ‘Silenzio Mio’, dat het Vierde Madrigalenboek bevat, gepubliceerd in 1596. Beschouwd als een van de meest excentrieke componisten van de late zestiende en vroege zeventiende eeuw, maar ook een van de meest creatieve, experimenteert hij hier met nieuwe melodische en harmonische effecten die de luisteraars van die tijd boeiden.
Deze innovaties worden toegepast op gedichten van Alessandro Guarini en verschillende anonieme schrijvers, die zich allemaal richten op de uitdrukking van persoonlijke gevoelens, met name een ‘pathos’ dat nieuw is in de literaire scène. Dit vierde boek, een ware historische getuigenis van het artistieke keerpunt dat zich in het begin van de zeventiende eeuw aan het hof van Ferrara voordeed, neemt zijn plaats in in het langlopende opnameproject van Collegium Vocale, door critici geprezen om zijn ‘homogeniteit, contrapuntische transparantie en helderheid, die zelfs in de meest gekwelde stukken opvallend duidelijk tot uiting komen’ (Diapason).
Naar deze opname luisteren is werkelijk als het zich bevinden in een bijzondere bubbel van unieke mooie klanken. Er is een bijzonder evenwicht terug te vinden in de stemmen die zich toch op meesterlijke en ingewikkelde manier dienen te verweven. Toch lijkt alles zeer natuurlijk te landen en dus ook rustgevend in het oor van de luisteraar terecht te komen. En toch komt al het drama dat zo typerendis, samen met de gehele hartstocht naar boven. Herreweghe slaagt erin om alles naadloos in mekaar te laten overvloeien op een manier waarop het toch nog spannend blijft. Net zoals we dit van hem al decennialang gewoon zijn.
Een CD met een speelduur van een goede drie kwartier, maar toch zo rijk kwalitatief gevuld.
LPH043 http://www.outhere-music.com