Messiaen en de grote liefde

by Knopskaya

tSopraan Barbara Hannigan en pianist Bertrand Chamayou slaan de handen ineen om de vocale muziek van Olivier Messiaen op te nemen en zijn twee grote liederencycli uit de jaren 1930 voor te stellen. De Poèmes pour Mi, die zowel in het sensuele als in het sacrale rijk voorkomen, zijn geïnspireerd op de kostbare relatie tussen Messiaen en “Mi” – de bijnaam van zijn eerste vrouw; violiste en componiste Claire Delbos.

Chants de terre et de ciel komt ook voort uit Messiaens huwelijk met Delbos, geschreven vlak na de geboorte van hun zoon Pascal. Beide cycli schommelen tussen hypnotiserende meditatie en extatische liefdesliederen, ondersteund door Messiaens intense spirituele geloof.

Geïnspireerd door Messiaens woorden: “Het is een glinsterende muziek die we zoeken…”, duiken Hannigan en Chamayou in de complexe taal van de componist om een natuurlijke en vloeiende muziek te onthullen, waarvan de wortels zich uitstrekken van de aarde naar boven naar een glinsterend rijk.

Als laatste werk op het album voegden Hannigan en Chamayou een zelden uitgevoerde “scena” van Messiaen toe: La Mort du nombre (1929) is een dialoog tussen twee zielen, waarin ze worden vergezeld door de Canadese tenor Charles Sy en de Noorse violist Vilde Frang.

Hannigans zilverachtige, flexibele klank mist misschien het pure gewicht van de “dramatische sopraan” die Messiaen voor beide cycli specificeert, maar de manier waarop ze haar stem gebruikt en haar prachtige projectie van de Franse teksten zijn meer dan voldoende compensatie.

The Guardian

ALPHA 1033 http://www.outhere-music.com

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord