De rijk sensuele koormuziek van renaissancemeester Orlande de Lassus vormt een prachtig middelpunt van het bedevaartsprogramma voor 2024 van vocaal ensemble “The Sixteen”. Muziek die spreekt van aardse en goddelijke liefde, zijn motetten, missen en madrigalen werden meer dan 300 jaar geleden geschreven. Maar ze hebben nog steeds de directheid en complexiteit om vandaag de dag met ons te resoneren, vooral wanneer ze worden gehoord in de verheven omgeving van prachtige kapellen, kerken en kathedralen. The Sixteen o.l.v. Harry Christophers is een van ’s werelds meest gerenommeerde koorensembles.
Aan het einde van de 16e eeuw was Orlandus Lassus de meest gevierde componist van Europa. Hij was zonder twijfel de bekendste pleitbezorger van de techniek van de parodie. Dit is wanneer materiaal wordt geleend en herwerkt van een ander motet of chanson, heilig of wereldlijk, hetzij door de componist, hetzij door iemand anders. Onze opname geeft de luisteraar een voorproefje van deze buitengewoon populaire techniek van de meester zelf.
Gedurfd ontworpen en gestikt in fijne details, zijn deze stukken in feite gemaakt van flarden van andere muziek, of het nu Lassus’ eigen muziek is, de muziek van zijn gerespecteerde voorganger Josquin of de monochrome schoonheid van het gregoriaans. The Sixteen blaast met deze opname dit imitatiespel nieuw leven in door een nieuw stuk te laten maken, gekleed in materiaal geleend van Lassus, en het rond twee prachtige madrigalen van Maddalena Casulana te wikkelen. Als Italiaanse luitiste en zangeres was ze de eerste vrouwelijke componist in de geschiedenis van de westerse muziek die een heel boek met haar werken liet drukken. Iets ouds, iets nieuws, iets geleends… Onaards mooi! Muziek als uit een andere dimentie. U stapt meteen de renaissancewereld, waarin u liefst wil blijven vertoeven.
CORO – COR16203 http://www.outhere-music.com