Nostalgie naar de toekomst met Boho Strings & David Ramael – composities voor strijkorkest van Wim Henderickx

by Knopskaya

David Ramael is als dirigent een bruggenbouwer tussen orkest en publiek, heden en verleden, ver weg en nabij, en op dit album ook tussen instrumenten. Veelzijdigheid onder de noemer van professionaliteit is het resultaat.

Als Artistiek Directeur van Boho Strings verzamelde hij dertien strijkers uit alle windstreken en met tig diverse achtergronden. Samen doorbreken zij de stilte in naam van de muziek. Op dit specifieke album wordt de muziek van onze Belgische componist Wim Henderickx voor strijkers voor het eerst opgenomen. De strijkersbezetting werd op eigenzinnig waardevolle manier aangevuld. Er werden drie instrumenten toegevoegd, namelijk de klarinet (bespeeld door niemand minder dan Roeland Hendrikx), de fluit (Valerie Debaele) en de marimba (Lin Chin Cheng).

Diversiteit moet tot meerwaarde leiden, wat bij deze opname – die plaatsvond begin dit jaar in DeSingel – zeer zeker het geval is. Iedere compositie kent zijn identiteit die niet mag verloren gaan, maar enkel fijnzinnig mag worden versterkt.

Four Pieces (Furioso, Misterioso, Comodo, Deciso) voor klarinet en strijkers begint stevig, zet mysterieus verder om vervolgens de instrumenten in dialoog te laten gaan en karaktervol te stoppen. Het kan beschouwd worden als een karakterstuk, waarin wilskracht een drijfveer en motief is. Men heeft een hevig idee en wil het doorgronden, gaat er dan over in dialoog met zichzelf en anderen, argumenteert, om tenslotte door te zetten. Four Pieces zou de dag in het hoofd van een doorzetter kunnen zijn.

2 Nocturnes (Largo & Lento) voor strijkorkest en fluit zou een impressionistisch werk kunnen zijn, toch wordt er een flink atonaal spel gespeeld. Het is vooral een uitdagende compositie – haast een sociaal patroon – waarbij de strijkers uitdagen en de fluit temperend antwoordt met fantasierijke motieven.

In Deep Silence III is het vervolg op twee stukken voor gitaar en recorder quartet. De compositie speelt met het Oosten, maar werd toch gebaseerd op de muzikale erfenis van Joseph Haydn. Het stuk kan ervaren worden als het ontwaken van de natuur rondom een moeras omgeven door dikke mist die stilaan gaat liggen. Veel gebeurt en dwaalt rond, maar alles binnen een natuurlijk tempo – Zen.

Makyo – voor strijkorkest en marimba – is een compositie die hier bijzonder goed op aansluit gezien het een mysterieuze droomervaring lyrisch en delicaat weergeeft. Het effect van de marimba na de fluit en de soms stevigere strijkpartijen die met de marima in begripvol in dialoog gaan – de instrumenten laten mekaar  overwegend uitspreken – lijken wel een soort van After The Wakening.

De compositie Nostalgia zelf verenigt alle instrumenten onder de noemer van het geluid van de Midden-Oosten en maakt een sociale noodzaak duidelijk – geen betere taal dan die van de muziek. Mysterieuze Arabisch-Perzische klanken met soms een spanningsveld gecreëerd door de strijkers.

De conclusie kan enkel maar zijn dat het opzet van dit album geslaagd is. de sociale boodschap achter Boho Stringes wordt haast spiritueel via de muziek van Wim Henderickx naar het publiek gebracht.

… Een betere wereld wacht …

Antarctica-Records 2018 AR 011

http://www.antarctica-records.eu

 

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord