Parlando Alla Zingara – luister naar het verhaal

by Knopskaya

Férenc Snétberger is een kind van vele invloeden. Zijn Roma-roots voeden zijn gevoel voor diepgang. Op zijn dertiende begon hij met een opleiding klassieke aan de muziekschool, die hij aan het conservatorium van Budapest zou vervolmaken. Sindsdien weet hij zijn fijnzinnig nostalgische stempel te drukken op muziek uit alle windstreken en van alle tijden.

Hij weet u samen met zijn ensemble te bevangen door exact aan te duiden hoe hij zijn eigen composities wenst uitgevoerd te zien. Deze praktijk was al gebruikelijk van in de vroege barok. Snétberger gaat resoluut voor Parlando alla zingara – spreek zigeunerstijl.  Door het respecteren van de stempel die componisten op hun werk drukten, wist hij zich te manifesteren binnen zowel de klassieke scene, als op de jazz- en wereldmuziekpodia.

De kunst zit in de uitvoering, dat bewijst zijn jongste album Hallgató, opgenomen in de Liszt Academie te Budapest, samen met het Keller Quartett binnen de ECM new series. Iedere noot wordt gevoeld en beleefd als een uitvoering met diepe weergalm, maar zonder gedreun,  klanken waar men op kan denken. In deze stijl schreef Snétberger het Concerto in Memory of my people, waarbij verwezen wordt naar de holocaust. Hallgató is de toepasselijke titel van de derde beweging. De betekenis staat voor het luisteren naar liederen vanuit het volk, die tranen en eenzaamheid vertegenwoordigen. Hierbij wordt gedacht aan de desoriënterende ervaringen die violist Isaac Stern ondervond wanneer hij het Joods museum et Berlijn bezocht nadat hij jarenlangs gezworen had geen voet meer op de voormalig vijandige bodem te zetten. Het stuk praat voorzichtig en zacht en probeert recht in de ziel van zij die achterblijven te grijpen en er een stukje van mee te geven aan de toehoorder. Snétberger legt de tranen van zijn volk samen met andere volkeren in de klanken van zijn compositie.

Geen tranen zonder John Dowland, geen politieke intimidatie zonder Dmitri Schostakovitch en geen weemoed zonder Samuel Barber, maar ook geen ontroering en schoonheid.

Een portret van de dans van het leven die elke generatie opnieuw ontspringt en die alle kanten op kan.  We moeten deze passen nemen en voelen om er even bij stil te kunnen staan.

ECM New Series 2653   http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van: