Ysaÿe, ons monument, een standbeeld op schijf.

by Knopskaya

De Canadese violist Kerson Leong is overtuigd, de Belgische vioolcomponist en -virtuoos Eugène Ysaÿe (1858-1931) schreef het belangrijkste repertoire voor viool solo sinds Bach en Paganini. Hij was zo vernieuwend en tegelijkertijd fijnzinnig dat het generaties violisten en muziekliefhebbers in de ban zou blijven houden.

Leong kende het oeuvre al langer, maar had nooit gedacht zichzelf er zo aan toe te gaan wijden. Maar toch, de muziek van Ysaÿe is zo natuurlijk mooi, de expressiviteit kent zoveel lagen en kleuren dat hij er al op even natuurlijke wijze door werd gegrepen, iets wat zeer duidelijk te horen is op dit album. Iedere boog is zo natuurlijk als hij bewust is, waardoor hij enkel maar de luisteraar mee in de ban kan nemen. Men hoort elementen uit vervlogen tijden die naadloos worden verbonden aan eigen technische vernieuwingen die de  muziek laten vloeien. Kerson Leong voelt dit op een manier aan dat hij overtuigd is dat wanneer Bach dit zou gehoord hebben, hij zijn goedkeuring zou geven. Meer nog, Leong haalt net om die reden die elementjes naar boven, als fijne accentjes die voor herkenning zorgen bij wie Ysaÿe  voor het eerst zou ervaren.

Het is trouwens zo dat men zeer persoonlijk wordt  aangesproken door de inhoud van deze schijf, alsof  Ysayë u zijn gedachten van dat moment deelt, als in een vertelling met veel fascinerende gebaren en details. Maar toch, niets komt te overweldigend op u af, het lijkt op dat ene spannende boek waar  u telkens een bladzijde voor het slapengaan uit wil gaan lezen en waar u zo van gegrepen raakt dat u het uiteindelijk in een ruk uitleest. Hij droeg zijn stukken ook op aan andere muzikanten, muziek met een innerlijke boodschap.

Ysaÿe blijft een verhaal van verleden en toekomst, van trots, intelligentie en gevoeligheid.  Kerson Leong neemt u graag mee in zijn verhaal.

Alpha 455 – http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van: