Cloud and Mirrors: Een Belgisch-Britse hommage aan Alan Charlton

by Knopskaya

De recent – veel te vroeg trouwens – overleden Britse componist Alan Charlton (1970-2018) was vooral een boeiend figuur om in het landschap van hedendaagse componisten te ontdekken. De omvang van zijn oeuvre is in tegenstelling tot de werken zelf dan ook als “niet meer van deze tijd” te omschrijven, en dit in de meest positieve zin van de uitdrukking.

Hij schreef werken voor groot orkest, kamermuziek, solostukken binnen interessante kleine bezettingen. Het was vooral de kamermuziek die hem niet koud liet, waardoor hij zelfs  zo ver ging dat hij een kameropera schreef, The Golden Bough. De titels van zijn werken zijn boeiend mystiek. Hij schreef over wolken, gouden bogen en sneeuw. Hij ontkent daarbij geen enkele traditie, en maakt dankbaar gebruik van gedichten. Zo schreef hij een zesdelige cyclus voor piano en sopraan aan de hand van de tekst van Percy Byssche Chelley’s (1792-1822), The Cloud. Evenzeer schreef hij koorstukken waarin de figuur van Christus centraal staat. Het was een componist die zich als mens verwonderde over het grote geheel  waarbinnen hij een stipje mocht zijn. Deze vorm van sereniteit is het, die het album van label Et’cetera uitstraalt.

Et’cetera is een label dat nog echte voeling toont met artiesten van bij ons, artiesten die nog dicht bij ons gestaan hebben in ruimte en/of tijd. Daarom is dit album ook een mooi voorbeeld van samenwerking tussen artiesten die slechts een kanaalbreedte van mekaar zijn verwijderd. De werken voor koor, de zangpartijen en piano zijn het resultaat van de samenwerking tussen het Brussels Chamber Choir o.l.v. Helen Cassano, pianist William Vann en de van oorsprong Amerikaanse sopraan April Fredrick. Ons eigen Belgisch Edenwood Duo bestaande uit cellist Wouter Vercruysse en gitariste Catherine Struys bleek de ideale match voor de uitvoering van de suite voor cello en gitaar.

Charlton zong zelf reeds op jonge leeftijd in een koor, waardoor de drang er  absoluut was om zelf in die functie te gaan schrijven.  Hij hanteert daarbij een unieke muzikale taal, die dicht bij de expressieve harmonie van den vroege jaren 1920 lag en waarbij men binnen bepaalde grenzen atonale uitdagingen zocht om een zekere  dramatische lyriek te creëren.

De bonustrack – Fantasy – waaruit zijn veelzijdigheid en gezond gevoel voor experiment blijkt, is er eentje waarop u hemzelf aan de elektronische piano kan horen.

Meer info: https://www.etcetera-records.com KTC 1662 . 1CD . 8711801016627 . 21,5 €
http://www.alancharlton.com

 

Misschien houdt u ook van: