Ayako Ito en Jos van Immerseel: kijken in Schuberts ziel

by Knopskaya

Sinds 2016 vormen Ayako Ito en Jos van Immerseel een klavierduo. Samen brengen zij muziek binnen de juiste historische context, op de klavieren die gebruikt werden door de toenmalige componisten en uitvoerders. Tijdens het middagconcert van vrijdag 3 mei, werd er gekozen voor muziek van Franz Schubert (1797-1828), gespeeld op een Weense pianoforte vleugel van Christopher Clarke, een fascimile naar een  originele Conrad Graf pianoforte uit 1826.

Schubert was een bekende van Conrad Graf, wat doet vermoeden dat Schubert op deze vleugel gespeeld heeft ondanks het feit dat hij zelf geen middelen had om zich een klavier aan te schaffen. Het blijft een mirakel hoe de componist zo’n  betoverende klaviercomposities schrijven kon zonder zelf over een instrument daartoe te beschikken.

Toverij
De eerste compositie waarvoor bij dit concert werd gekozen, betrof de Fantasie D940 uit 1828. Schubert volgde aan het eind van zijn korte leven extra lessen compositie en contrapunt om zijn muziek nog verder te raffineren. Dit resultaat voor klavier vierhandig is niet alleen een pronkstuk voor de componist zelf, maar een zalving voor uitvoerders en toehoorders. Het mag gezegd, uw recensent vervloekt zichzelf reeds enkele dagen vanwege het niet maken van een opname. Er kan maar 1 minpunt worden vernoemd aan dit gebeuren en dat is dat men nog steeds geen correcte Nederlandse  term heeft gevonden voor het woord Zauberhaft. Indien wel zou u het woord hier vetgedrukt kunnen waarnemen.

Het is een kunst om niet alleen muziek te beleven, maar ook op respectvolle manier de componist er achter. Ayako Ito en Jos van Immerseel beseffen maar al te goed welke brok magie ze mochten overbrengen, belevend en toch secuur. Er mag ook gezegd worden dat in vergelijking tot andere opnames en uitvoeringen, er tijd genomen werd, tijd die echt nodig is bij deze compositie om elke noot te laten inwerken. Ook de Marche Caractéristique uit 1826 en het Divertissement à l’Hongroise D818 in drie bewegingen uit 1824 gedijden nog verder op de tonen waarmee dit uur Schubert werd ingezet.

Ad Valvas 
Heeft u nu enorme spijt dat u er niet bij was? Wel, er is nog niets verloren, want de pianoforte blijft nog even in Amuz staan. Ayako Ito zal op vrijdag 10 mei nog meer Schubert brengen, samen met werk van Beethoven, Liszt en Chopin. Dit concert zal evenals het concert van 3 mei plaatsvinden in samenwerking met het Ruckers Genootschap vzw – Conservatie en restauratie van historische instrumenten, steun bij onderzoek.

De middagconcerten van Antwerpen zijn mediapartner van Cultuurpakt.be
Hun volledige agenda: http://www.middagconcerten.be

 

Misschien houdt u ook van: