Briljante slotavond van Klankdomein ‘ 22

by Frans Baeyens
Een architectonisch verborgen parel in Antwerpen zijn ongetwijfeld de ‘ Franse salons’ in Antwerpen, gelegen in een patriciërs huis in de Venusstraat, het hartje van wat we de universitaire wijk kunnen noemen.
Ook ditmaal kregen we een uitgelezen programma voorgeschoteld met uitsluitend werk van eigen bodem. Van de nu reeds 85 jarige Raoul Desmet maakten we kennis met een rustig maar soepel geschreven werk voor saxofoonsolo geïnspireerd op de mystieke teksten van San Juan de la Cruz. Van een gans andere aanpak getuigde de bijwijlen guitige  ‘ Sonatine ‘ in drie deeltjes van Jef Maes die hij schreef voor fluit en altviool.  Indrukwekkend was het solo optreden van Emma Wauters met de uitgebreide ‘Fantasie’ voor harp die August De Boeck schreef in 1916. Zij mocht er een warm applaus voor in ontvangst krijgen  van een volledig bezet salon.
Het duo Edenwood met de verleidelijk bezetting gitaar en cello vertolkten twee werken: eentje van de Menense componist Armand Coeck en de ‘ Tafelmuziek ‘ van Peter Welffens. Een suite die hij zou geschreven hebben gedurende een verblijf in Duitsland in de begin jaren ’50.
Het was ontspannend en vlot geschreven muziek die ons bracht naar een lezing rond de begrippen ‘luisteren en horen’ door de jonge muziekfilosofe Marlies De Munck. Deze lezing was een welgekomen adempauze die ons bracht naar twee creaties.
Van Pieter Schuermans speelden het Duo Eolienne met Emma Wauters en Kurt Bertels de creatie van een erg vinnig geschreven ‘ No Nocturne’  – een doorlopende ritmisch gestuwde samenspraak  tussen beide instrumenten en dat je aandacht gaande hield.
De tegenstelling met  ‘ Acht Haiku’s ‘ voor fluit, altviool en harp van de initiatiefnemer Wilfried Westerlinck kon niet groter zijn. In deze korte miniaturen van ieder amper een minuut wisten de musici van het Trio Becel zich snel aan te passen aan de wisselende karakters  van elke Haiku. Een werk dat het groot métier van de componist duidelijk stelde.
Een dankbaar applaus voor musici en componisten was de overgang naar een feestelijke receptie die deze eerste editie met stijl afsloot. We kijken nu al uit naar wat we komend jaar aan nieuwe muzikale ontdekkingen uit Vlaanderen  geserveerd zullen krijgen !
eerste Rij : Jan Van Damme, – Marc Verhaegen – Koen Huygebaert – Françoise Van Hecke – Wilfried Westerlinck
tweede rij : Pieter Schuermans – Carl Van Eyndhoven – Raoul Desmet  – foto : M.Maes
Met dank aan ANZ en Sabam for Culture

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord