Grandioze Kodály op Leuvens Pulcheria-concert

by Knopskaya

Twee van onze beste musiciennes gaven een concert als viool-cello duo in de prachtige kapel van het Holland College in Leuven, gelegen aan het Pater Damiaanplein. Deze Pulcheria concerten zijn een initiatief van de KuLeuven.
Om met het slot van net concert te beginnen: het Lavyn Ensemble (Melanie Gruwez en Yunah Proost) rondde zijn concert af met briljante vertolking van het grote ‘Duo opus 7’ van Zoltan Kodály. Hij schreef het in  1914 en toonde hierin zijn diepgaande interesse van de Hongaarse volksmuziek. Er zijn niet zozeer volksliedjes in verwerkt maar al de elementen van de volksmuziek worden gebruikt als bouwstenen: pentatonische toonladders, modale modi, rapsodische passages, ritmische impulsen. Zij kruiden de modernistische taal van deze grote componist-pedagoog. Melanie Gruwez, viool en Yunah Proost  waren duidelijk prima op elkaar ingespeeld, en gaven ons een overtuigende vertolking met vuur en een groot muziekaal inzicht. Het applaus was naderhand navenant en overduidelijk. Ook van die twee andere Hongaarse componist-monumenten was er werk te beluisteren. Van Bartok bracht het duo Gruwez-Proost een selectie  van volksliederen uit ‘Gyermekeknek’ en in een mini compositie uit 1982 bracht Ligeti hulde aan de Zweedse componist Hilding Rosenberg.
Verfrissend en stijlvol klonk de muziek van twee Italiaanse barokcomponisten die hun loopbaan grotendeels in Londen hebben gemaakt: Francesco Barsanti en Nicola Matteis. Gracieus en ingehouden is deze muziek en diende als buffer tussen de samengevoegde muziekblokken.
Niettegenstaande de beide musici quasi permanent verblijven in het buitenland – de ene in Bern en de andere in Londen, kwam ook de muziek uit eigen land mooi aan bod. Van Joseph Jongen luisterden we naar zijn Duo-sonate voor viool en cello op.109, geschreven in 1938 en waarmee Jongen zich duidelijk los maakt van de impressionistische invloed die hij tot dan onderging. Tien jaar later zou dit leiden naar zijn strijktrio dat meer neo-klassiek van opvatting is. Wilfried Westerlinck wist ons te bekoren met een klein juweeltje waarin de viool het voortouw neemt  ondersteund door een meewiegende cello-begeleiding: ‘ Encuentro con la virgen’, dat een evocatie wilt geven van een jaarlijkse processie in een Spaans dorpje.
Het duo Gruwez-Proost wist op deze nog steeds te frisse zondagochtend een boeiend recital neer te zetten om duimen en vingers af te likken. Hopelijk weten ze de afstand tussen hun twee woonplaatsen nog dikwijls te overbruggen om met even verrijkende programma’s op onze podia te staan !

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord