Een dag nadat de cultvioliste Patricia Kopatchinskaja de pannen van het dak speelde in de grote zaal van BOZAR, presenteerde op zondagochtend 11 december in de kamermuziekzaal Emma Rhebergen, viool, Anna Litvinenko, cello en Fem Devos, piano – samen het Chekhov trio – zich met een boeiend programma. Waarom er door Bozar hier geen programmablaadje op boekje ter beschikking werd gesteld was een raadsel. Blijkbaar kan dit wel voor Kopatchinskaja , maar niet voor aanstormend talent, niettegenstaande het auditorium quasi volgelopen was met een geïnteresseerd publiek en dat voor een niet alledaags programma.
Als opener kozen de drie dames voor de Noveletten op. 29 van Niels Wilhelm Gade. Deze Deen is als componist een autodidact, wat hem niet belette om later de opvolger te worden van Mendelssohn als dirigent van het Gewandhausorchester. Deze Novelettes zijn vijf karakterstukken die het Chekhov trio bracht met stijlvolle overtuiging en waarbij ieder instrument makkelijk op de voorgrond trad in muziekaal respect voor elkaar.
Enigszins gedurfd was hun keuze om de Sonatine voor trio van Wilfried Westerlinck te plaatsen op een dergelijk presentatieconcert. Een werk dat het moet hebben van duidelijkheid, snedige accenten en bijwijlen plotse grote gebaren. Overtuigend baanden ze hun weg door deze partituur vol met dansritmes en gaven een heldere en pittige lezing die het publiek duidelijk wist te appreciëren met een warm applaus, waar de componist zelf mee kon van genieten.
Als slot stond het derde pianotrio in g van Robert Schumann ons te wachten. Een werk dat Schumann opdroeg aan Niels Gade. Een uitgebreide compositie vol dramatiek dat zelfs heden ten dage nog erg zelden gespeeld wordt. Het Chekhov trio toonde dit complexe werk best aan te kunnen en toonden hun meesterschap in samenspel. Ook hier viel het ons op dat ze als trio zoeken naar helderheid in de overdracht naar het publiek toe. Weinige ensembles wisten in deze Bozar- reeks zo direct hun publiek te overtuigen van hun kunnen als het Chekhov trio!
Ondertussen beschikt het Chekhov trio over een CD dat een gans ander programma bevat. Naast de opname première van het pianotrio van de Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans, ontdekken we hier het weinig gespeelde trio van Ernest Chausson, en het Trio op Ierse volksliederen van Frank Martin.
Voorwaar een CD voor meerwaardezoekers uitgebracht bij Etcetera -(KTC 1733).