Het Taurus Quartet – arbeidsvreugde van twee componisten

by Knopskaya

Het middagconcert van vrijdag 18 januari liet het publiek kennismaken met vier enthousiaste strijkers en twee componisten op hun best. Het Taurus Quartet – violisten Wietse Beels en Liesbeth Baelus, altviolist Vincent Hepp  en cellist Martijn Vink – kozen bewust voor Mendelssohn en Beethoven in de fleur van hun werkleven.

Liefde

Het jaar 1837 zou een topjaar worden voor Felix Mendelssohn (1809-1847). Zich niet bewust dat hij de tien laatste jaren van zijn leven inging, huwde hij op 28 maart met de mooie Cécile Jeanrenaud – een intelligente dame met Hugenotenbloed. Samen zouden zij vijf kinderen krijgen. Het jaar ervoor was hij nog naar Nederland gereisd, waar hij zich naast zijn muziek ook bezighield met het maken van kleurrijke tekeningen. Eind 1836 reisde hij eveneens naar Birmingham voor de opvoering van zijn oratorium Paulus. De man had er duidelijk zin in en de inspiratie vloeide langs alle kanten. Zo componeerde hij ook het Strijkkwartet in e opus 44 nummer 2. Vier levendige bewegingen, waarbij zelfs het Andante bruist van energie. De man wilde vooruit en had nog veel te bewijzen. In die geest voerde het Taurus Quartet dan ook zijn werk op. Zien eten doet eten. Blijdschap lezen doet blijdschap spelen.

Stijlvol breken

Ludwig van Beethoven (1770-1827) bruiste dan weer van dezelfde energie, zij het omwille van pure inspiratie. Hij was er zich evenmin van bewust dat hij een jaar later het tijdelijke voor het eeuwige zou inruilen. Het Strijkkwartet nummer vier in cis opus 131 uit 1826 bruist van leven en inspiratie. Muzikaal is de compositie bijzonder sterk desondanks het een stijlbreuk is. De zeven bewegingen – waarvan twee bijzonder korte – vloeien in één mooi geheel in mekaar over. De luisteraar moet dus extra investeren in het stuk, waardoor het ook extra interessant wordt om te ervaren en bijgevolg ook sterker in effect. Hij verwijst tijdens het stuk naar zijn vorig strijkkwartet en verwerkte ook op zeer vernuftige manier herhalingen. Het is  niet omdat iets breekt in stijl, dat het meteen experimenteel of geïmproviseerd is. Over deze compositie werd duidelijk nagedacht en zo werd ze ook zeer doordacht naar het publiek  overgebracht.

Ad Valvas

De middagconcerten laten het publiek telkens weer kennismaken met dát andere stukje componist of muziek, zonder de essentie te vergeten.

Volgende week, op vrijdag 25 januari speelt het Trio Bogdanovic-Steinbach-Pavlovic Beethoven, Jan Decadt en Johannes Brahms op klarinet, cello en piano. Afspraak om 12 u in AMUZ – deuren om 11.

De middagconcerten in AMUZ zijn mdiapartner van het Cultuurpakt.

Agenda: http://www.middagconcerten.be

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord