Monte-Carlo, 20 voorstellingen van 16 tot 31 december 2023

by Carlo Schreiber

Wie kent de “Phantom of the Opera” niet? Deze musical, op de grens van opera, heeft nooit een echte productie in Frankrijk gekend. “Phantom of the Opera” is sinds de creatie in 1986 over de hele wereld, in 183 steden en in 17 verschillende talen opgevoerd voor meer dan 145 miljoen toeschouwers. “Phantom of the Opera” heeft meer dan 70 belangrijke prijzen gewonnen (waaronder 7 Tony en 4 Olivier Awards). De laatste voorstelling op Broadway vond plaats in april 2023, na 35 jaar op de planken te hebben gestaan. De compositie van Andrew Lloyd Webber is geïnspireerd op de roman van Gaston Leroux.

De musical is nog nooit in Parijs opgevoerd.

De “Phantom” betreedt voor het eerst de architectuur van Charles Garnier. De “Phantom” komt naar de Salle Garnier van de Opera van Monte-Carlo, niet naar de Opera Garnier van Parijs. De zaal Garnier van de Opera van Monte-Carlo is een kopij van de Opera van Parijs. Het is te gevaarlijk om het laatste te benaderen. De “Phantom” houdt er niet van gestoord te worden. De laatste keer dat een productie probeerde dichtbij de Opéra Garnier in Parijs te komen, vernietigde een brand in 2016 de decors en het podium van het Théâtre Mogador. Cecilia Bartoli, de beroemde zangeres en directeur van de Opera van Monte-Carlo, gebruikt haar charmes om hem te temmen. De Opera van Monte-Carlo sloot meestal in december om in april weer te openen, maar Bartoli besloot voor haar tweede seizoen als directeur, de Opera open te houden en een nieuwe regie van “Phantom” mede te produceren.

Het is een ideaal familieoptreden voor de feestdagen. Alle voorstellingen zijn uitverkocht. Er lijkt duidelijk een nieuwe generatie opkomende operaliefhebbers te zijn.

We volgen de avonturen van een ongrijpbaar en moorddadig muzikaal genie dat bekend staat als het Fantoom en het Parijse operagebouw terroriseert, levend in zijn ondergrondse doolhof en acteurs en personeel terroriseert. Het is een man die levend gevild is en zich verbergt achter een masker. Hij wordt verliefd op een jonge sopraan genaamd Christine Daaé en leidt haar op tot een ster, terwijl hij zijn identiteit en bedoelingen voor haar verborgen houdt. De actie wordt onderbroken door melodieën uit klassiekers zoals “Prima Donna” en populaire nummers zoals “Masquerade”. De regie van Federico Bellone omvat indrukwekkende speciale effecten, waaronder een brandende kroonluchter met het Fantoom erop. Instortende decors, goocheltrucs, krachtige stemmen. De magie concurreert met lichteffecten, in rockconcertstijl.

Ramin Karimloo is ongetwijfeld de beste Fantoom van vandaag. Hij is verbluffend als zanger en ook als acteur.

Zijn stem is rijk, expressief en hij brengt een breed scala aan emoties over. Zijn vocaal bereik stelt hem in staat zowel de veeleisende hoge noten als de emotionele diepte die voor de rol nodig is, te beheersen. Aan zijn zijde heeft Amelia Milo, een jonge Italiaans-Amerikaanse sopraan ontdekt door Andrea Bocelli, helaas minder charisma in de rol van Christine Daaé. Wij  houden van de uitbundigheid van Anna Corvino in de rol van Carlotta Giudicelli. Ian Mowat in de rol van Monsieur Firmin heeft een heldere, briljante en meeslepende stem.

Giovanni Maria Lori is muzikaal supervisor en leidt bekwaam een klein orkest bestaande uit strijkers (drie violen, altviool, cello, contrabas), houtblazers, koperblazers en toetsen.

Voor operapuristen is deze voorstelling verrassend. Ze zijn niet gewend aan het horen van zangers met versterking.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord