Pianoduo Izumi opent het 71e seizoen van de Antwerpse Middagconcerten in Amuz

by Knopskaya

Kiyotaka Izumi laat het publiek niet koud, zoveel is duidelijk. Reeds verschillende seizoenen maakt hij deel uit van het vaste programma van de middagconcerten die iedere vrijdag doorgaan in AMUZ.

Duo Izumi

Zijn speelstijl is vertellend en spreekt tot de verbeelding van jong en oud. Hij speelde als solist bij verschillende orkesten waaronder het Nationaal orkest van België en is sinds 2008 verbonden als pianist-begeleider aan het Antwerpse Conservatorium. Het verhalend karakter waarmee hij de piano beroert spreekt trouwens tot de verbeelding van andere kunstenaars zoals Dimitri Leue, beeldend kunstenaar Koen Brucke en journalist Marc Van de Looverbosch – alle drie werkten samen met hem aan een project.

Polina Chernova studeerde vanaf haar 5 jaar piano te Volgograd, waar ze op haar achtste reeds haar eerste pianorecital gaf. In ons land studeerde ze met grote onderscheiding af bij Eliane Rodrigues. Het Izumi-duo nam reeds twee cd’s op en werd laureaat van verschillende internationale wedstrijden waaronder de Internationale Maria Yudina Wedstrijd voor Pianoduo in Rusland.

Fanny en Felix

Het recital van vanmiddag – 7 september – werd er eentje waarin een evenwicht werd gebracht tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Dit door middel van het uitvoeren van werken van Fanny (1805-1847) en Felix (1809-1847) Mendelssohn. De werken van broer en zus Mendelssohn lijken soms erg op mekaar, er wordt zelfs gefluisterd dat een aantal werken van Felix eigenlijk van de hand van Fanny zouden zijn. De reden is tijds- en geslachtsgebonden. Er werd van uitgegaan dat Fanny nooit een gerespecteerd componist zou worden en achter de kookpotten zou gaan staan, zoals het een goede vrouw betaamde. Fanny bleef echter koppig schrijven. Broer en zus stierven in hetzelfde jaar, waardoor van sommige werken niet uit te maken is wie ze heeft geschreven.

Het concert werd aangevangen met de Four Pieces for Piano in vier bewegingen van Fanny Mendelssohn. De typische stuwende Mendelssohn-stijl binnen de lage tonen was duidelijk aanwezig. De fijnere en opgewekte klanken waren voor de partij van Chernova. Het stuk valt te vergelijken met de Ouverture ‘Hebriden’ opus 26, een arrangement van Felix Mendelssohn. In de Andante con Variazioni opus 83a en de Andante & Allegro Brillant opus 92 hoorde men de zwaarmoedigere Felix Mendelssohn. Voor wie het verhaal achter broer en zus kent, was de beleving van deze stukken haast een vraag naar onderzoekend luisteren

Emmanuel Durlet

De Rouwzuil uit Verluchte Verhalen van  de Belgische componist Emmanuel Durlet (1893-1977) werd gespeeld in een vierhandig arrangement van Izumi zelf. De pianist heeft een groot respect en bewondering voor het oeuvre van Durlet en laat geen kans voorbij gaan om het publiek zijn muziek te laten ontdekken. De muziek van Emmanuel Durlet lijkt op een galerij die bijna eindeloos vol hoorbare landschappen en verhalende schilderijen hangt. Zo ook deze compositie, waarbij de fijne accenten nog extra in de verf werden gezet door Chernova.

Coda

Als bis werd het publiek getrakteerd op een stukje romantiek van Schumann. Een knipoog naar dat andere mooie maar dramatische verhaal?

De middagconcerten van Amuz zijn mediapartner van Cultuurpakt.

Hun volledige agenda vindt u hier: http://www.middagconcerten.be

Volgende week staat het Flanders Harp Quartet op het programma. Ze brengen muziek van Bizet, Debussy en Tchaikovsky.

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord