Yan Quartet: Frei aber zusammen

by Knopskaya

De Young Masters serie brengt adem. Het concertseizoen ten einde, vult de reeks de leemte van de melomaan op door middel van wekelijkse concerten waarbij kwaliteit en aandacht voor jonge beloftes centraal staan. Op vrijdag 12 juli bracht het Yan Quartet samen met pianiste Victoria Vassilenko een middagconcert dat zoveel facetten aanraakte als er muzikanten om het podium stonden.

Identiteit
Eerst en vooral dient gezegd te worden dat de samenstelling van het kwartet bijzonder veelzijdig is, wat de beleving van hun muziek enorm opwaardeert. Zo is eerste violist Tigran Poghosyan van Armeense origine, net zoals componist Edvard Baghdasaryan (1922-1987), een van de meeste gekende componisten uit de regio. Samen met pianiste Victoria Vassilenko bracht hij het Larghetto uit Baghdasaryans Nocturne. Oriëntaalse weemoed was het sleutelwoord, telkens het beginmotief terugkeerde.

Frei Aber Einsam
En net dat gevoel was nodig om over te kunnen gaan naar de volgende compositie van de middag. Dit betrof het Scherzo voor viool en piano van Johannes Brahms (11833-1897) uit de Frei Aber Einsam Sonate die in 1853 te Düsseldorf werd samengesteld uit werk van Robert Schumann, Johannes Brahms en Albert Dietrich in vier bewegingen. Het werk werd opgedragen aan violist Joseph Joachim die het nog samen zou gespeeld hebben met Clara Schumann. Het was Robert Schumann die bovenaan de partituur de afkorting F.A.E zou geschreven hebben, in afwachting van Joachims bezoek.

Invloeden
Het concert werd afgesloten met alle muzikanten op het podium. De Spaanse violiste Marina Martin Maldonado, de Oekraïense altviolist Petro Halas en cellist Mikko Pablo maakten hun opwachting. Mikko Pablo maakt normaalgezien geen deel uit van het Yan Quartet. Toch is zijn invloed niet te onderschatten. Zelf is de cellist van Filipijnse oorsprong en heeft hij een grote voorliefde voor door volksmuziek geïnspireerde composities. Deze brengt hij grotendeels samen het het Silakbo Trio. De jonge muzikant staat gekend als geboren optimist, wat een extra troef bleek tijdens de opvoering van het Pianokwintet opus 84 in drie bewegingen van Edward Elgar (1857-1934). Het stuk werd geschreven aan het einde van de eerste Wereldoorlog en werd geïnspireerd door rust en vrede. Het mocht dus allemaal optimistisch klinken. Het stuk heeft een mooi rustgevend karakter doordat het weinig experimenteel modern is. Er wordt teruggegrepen naar de klassiekere structuren uit de romantiek, waardoor een optimaal en toegankelijk gevoelspallet ontstaat.

Dit middagconcert was een mooie ervaring van zuiders, Slavisch en oosterse gevoelens die samenvloeiden. Tenslotte zijn we allen mens, hebben we allen gevoelens en maakt muziek ons allen een.

Ad valvas
De middagconcerten en de Young Masters reeks zijn perspartner van het Cultuurpakt. Meer info: http://www.middagconcerten.be

Op vrijdag 19 juli brengt pianist Nicholas Van de Velde  composities van Schubert en Brahms. Afspraak in Amuz om 12 u, deuren open vanaf 11. Welkom!

 

Misschien houdt u ook van: