Young Masters Esther Duerinck en Lydia Michel – Noorse sagen met abstracte gevoelens.

by Knopskaya

Waar de artiesten binnen de Young Masters reeks zeer ijverig in zijn geweest, is het samenstellen van originele programma’s waarin meerwaarde centraal staat. Violiste Esther Duerinck en pianiste Lydia Michel slaagden er deze vrijdag bijzonder goed in om het publiek kennis te laten maken met de liefde van een componist voor zijn omgeving, zijn natuur, de gebeurtenissen rond hem, wat hem boeit.

Er werd gekozen voor drie tijdgenoten uit verschillende windstreken. Edvard Grieg (1843-1907) componeerde de tweede Sonate voor viool en piano opus 13 met zijn Noorse ziel. Hij dreef het met dit stuk naar een climax, waarbinnen men wondermooie landschappen waarneemt, waardoor mysterieuze wezens dwalen. Dit bezorgde hem flink wat commentaar, het zou te Noors geklonken hebben. De reactie van de componist was toepasselijk; hij beloofde dat het volgende keer nog Noorser zou klinken.

De Sonate voor viool en piano JWVII/7 van de Tsjechische componist Leoš Janáček (1854-1928) wordt door een abstracter karakter gekenmerkt, en is ook veel rauwer van structuur. Er wordt sterk afgeweken van melodie en toch is alles fijnzinnig exact. Het stuk werd geschreven aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog wat veel kan verklaren. Janáček componeerde zelf enorm veel vanuit zijn achtergrond. Een flink verstoorde achtergrond op dat moment, dingen die snijden. Toch zijn er heel mooie lieflijke passages, die wijzen op de hechtheid binnen volk en familie.

Het was vermoedelijk de beste introductie voor de tweede Sonate voor viool en piano in Sol M77 van Maurice Ravel (1875-1937). Alle technische duivels werden losgelaten, en toch klonk – zoals zijn medecomponisten het omschreven – alles met de precisie van een Zwitsers zakhorloge. Ravel ging het ook overzee zoeken, met deze compositie, door er een stukje blues in te verwerken, waardoor de achtergronden van de Belgische Duerinck en de Amerikaanse Michel samenvloeiden in een boeiend spel. Alle regels in perfectie getart.

Een leerrijk en zeer intens programma waar de invloeden van de componist getoetst werden aan de werelden van de uitvoerders. Uitwisseling is alles. Zoveel is zeker.

Prachtige intense klanken trouwens van de in 2018 gebouwde viool door Yair Hod Fainas.

Vrijdag 6 augustus vindt het laatste Middagconcert van deze zomer binnen de Young Master reeks plaats in Amuz. U kunt er nog bij zijn, info: http://www.middagconcerten.be

 

Misschien houdt u ook van: