Wit in Wit – diepe luisterervaring tijdens wereldcreatie in Bozar

by Knopskaya

Wanneer we terugblikken op de manier waarop de wereldcreatie Wit in Wit van componist George De Deckers bij de luisteraar mocht doorsijpelen, krijgt het werk nog zoveel meer diepte. Het album viel meer dan twee jaar terug in onze bus, net voor de wereld zou gaan vertragen. Dat het nu werd opgevoerd, op het moment waarop alles terug in beweging mag komen, is bijna een waarschuwing aan de mens om niet te teveel te snel te willen, om de tijd te nemen om alles te laten inwerken, om overal de lijnen en structuren van af te tasten. Om je dan af te vragen wat je er nog van waardevols aan kunt toevoegen.

George De Decker, Wit in Wit: poreuze lijnen van eenvoud en essentie

 

Canvas
De Goldberg variaties van Johann Sebastian Bach zijn al honderden keren opgenomen en werden al duizenden malen uitgevoerd. Net als De Decker zijn schilderijen in reeksen maakt, canvassen die onlosmakelijk met mekaar verbonden zijn, maakt hij muzikale impressies van de Goldberg variaties die hij van alle versieringen ontdoet. Hij houdt een aantal klankclusters over en durft verrassen met een dissonant. Pianist Geert Callaert voerde ze in Bozar minutieus uit op zijn favoriete Straight Strung piano van piano’s Maene. De geluidsband met daarop impressies van strijkers, contrabas, percussie, klarinet en trompet was het canvas waarop variatie na variatie werd geschilderd. Heel af en toe mocht het barokke het in de schemering overnemen, contemplatie.

 

Monumenten
Men zegt wel eens dat Bach het begin en het einde is. De compositie van De Decker bewijst vooral het tijdloze van het oorspronkelijke werk dat nog compleet overeind staat wanneer je naar de essentie gaat, als het perfecte geraamte van een middeleeuwse kathedraal. Er werd het publiek toegelaten om door de ornamentjes en torentjes heen te kijken en er af en toe toch heel even naar te knipogen. Grootse dingen beginnen steeds met enkele hartslagen.

Een olympische prestatie, de uitvoering van een levenswerk. Uiterste concentratie, drie uur lang. Geert Callaert werd de belichaming van het werk van George De Decker.

Gezien tijdens het   het Bach Heritage Festival 2022 op 11 februari in Bozar.

WIT IN WIT , Goldberg Variations Revisited

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord